Opinie

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Czy media społecznościowe stają się zbyt pewne siebie?

Ken Veksler

Ken Veksler

Portfolio Manager w Saxo Banku

  • Opublikowano: 9 kwietnia 2013, 14:24

  • Powiększ tekst

Może nazwiecie mnie technofobem, chociaż się za takiego nie uważam, lub będziecie woleli nazwać mnie przeżytkiem, po prostu niewystarczająco odjazdowym, by się liczyć w dzisiejszym świecie, w którym przyszło nam żyć, albo może (i prawdopodobnie będziecie tu w mniejszości) faktycznie się ze mną zgodzicie. Powód mojego rozgoryczenia? Ostatnie zmiany w mediach społecznościowych oraz ich bezpośredni wpływ i znaczenie dla rynków finansowych.

Kilka dni temu Securities and Exchange Commission w USA (amerykańska komisja papierów wartościowych i giełd) uznała że dopuszczalne jest, by spółki ogłaszały wyniki i ogólne informacje o przedsiębiorstwie poprzez media społecznościowe. Jakby tego było mało, Bloomberg (ostatni bastion solidarności) wprowadził teraz możliwość obserwowania Twittera bezpośrednio na terminalach. Może myślicie, że zwyczajnie przesadzam i że takimi rzeczami nie należy się zbytnio przejmować. Mylilibyście się jednak czyniąc takie założenie.

Kluczem tutaj, moi drodzy, jest sama nazwa – media „społecznościowe”. Rodzaj mediów, których funkcją do tej pory było umożliwianie smakoszom-amatorom robienie zdjęć swoim potrawom i udostępnianie ich znajomym, oznajmianie światu o nadchodzącym deszczu szczeniaków, które ich ciężarna suka ma wkrótce wydać na świat, o tym, że kierowcy autobusu, którym właśnie jedziesz, amory są może bardziej w głowie, niż by to wypadało jakiemukolwiek pracownikowi sektora państwowego, itp. itd. Świetnie. Jeśli przez cały ten czas was to kręciło i jesteście wielkimi miłośnikami wszystkiego, co ma związek z Facebookiem, to wasz problem. Tylko w którym momencie „społecznościowe” zaczyna oznaczać „biznesowe”? Czy naprawdę trzeba zacierać tę granicę, łączyć ze sobą te dwa światy i mylić dobro ze złem? Biorąc pod uwagę ton, w jakim do tej pory wypowiadam się na tej zaimprowizowanej mównicy, być może zrozumiecie, że bardzo mocno stoję po stronie odpowiedzi negatywnej. Na świecie, w którym żyjemy, nie nastąpiła żadna zmiana, która wymagałaby takiego przeskoku.

Czy władcy handlu algorytmicznego zdecydowali, że obecne strumienie informacji są zbyt wolne? Czy nie mogą dokonywać transakcji wystarczająco szybko w oparciu o tradycyjne formy porozumiewania się, czy stracili swoją przewagę? Być może, ale czy to wystarczający powód, by uzasadniać tę zmianę? Z całą pewnością nie. Czy w dzisiejszych czasach na rynkach finansowych nie ma wystarczającego wolumenu i zmienności, by dało się zarobić rozsądne pieniądze? Sądzę, że przy odrobinie wysiłku z pewnością odpowiedzielibyście twierdząco. Jest tego nawet więcej niż trzeba. Więc po co nam teraz ten dodatek?

Widzę w tym wszystkim jedynie negatywy. Plotki kwitną na rynkach finansowych i bez tego, niektóre pochodzą z rzekomo wiarygodnych źródeł i utrzymują się wystarczająco długo, by zaskoczyć rynek i naprawdę dramatycznie zmienić sytuację, wystarczająco długo, zanim zostaną oficjalnie zdementowane. Ale w międzyczasie szkody i tak zostaną wyrządzone. Z nadejściem Twittera i jemu podobnych robi się tego za dużo. Jeśli do tej mieszanki dodamy raporty spółek itp., możecie to sobie wyobrazić?

A co się stanie, jeśli na konto na Twitterze ktoś się włamie? O tak, to się często zdarza.

Dlaczego Bloombergowi tak dużo czasu zajęło dopuszczenie tweetów? Ponieważ Wall Street do tej pory był tak przeciwny plotkom, praktykom typu „front running” i ogólnie przeciekom. A tu nagle...Chodzi mi o to, że co się do licha dzieje z tym światem, że obecne metody upowszechniania informacji okazały się niewystarczające? I co ważniejsze – jak to się skończy?

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych