TYLKO U NAS
TikTok: Stale ulepszamy podejście do bezpieczeństwa danych
- Wypada jasno powiedzieć, że TikTok nie zbiera ani nie przetwarza więcej danych niż inne duże platformy cyfrowe, których profil monetyzacji opiera się o działania reklamowe - mówi Piotr Żaczko, rzecznik prasowy TikToka w Polsce w rozmowie dla wGospodarce.pl
W Kanadzie w mailu rozesłanym do pracowników resortu spraw zagranicznych poinformowano, że od wtorku z telefonów służbowych będzie usuwana zainstalowana już aplikacja TikTok, a także blokowana możliwość korzystania z niej.
Również Komisja Europejska poinformowała, że ze względu na konieczność wzmocnienia cyberbezpieczeństwa pracownicy KE od połowy marca nie będą mogli korzystać z TikToka na telefonach służbowych.
Te ruchy wywołują znaki zapytania i niepokój wśród użytkowników. Natomiast w samym TikToku panuje zaskoczenie i jednocześnie zapewnia o bezpieczeństwie danych. Platforma zwraca również uwagę, iż nie otrzymali żadnego wyjaśnienia od KE.
Uważamy, że ta decyzja KE i zalecenie są oparte na fundamentalnie błędnych założeniach i tezach. Jesteśmy zaskoczeni, że Komisja nie skontaktowała się z nami w tej sprawie, ani nie przedstawiła żadnych wyjaśnień – poprosiliśmy o spotkanie, aby poinformować, w jaki sposób chronimy dane 125 milionów ludzi w całej UE, którzy co miesiąc odwiedzają TikToka - komentuje Piotr Żaczko, rzecznik prasowy TikToka w Polsce.
Nieustannie ulepszamy też nasze podejście do bezpieczeństwa danych, w tym poprzez utworzenie trzech centrów danych w Europie, które będą przechowywać lokalnie dane użytkowników. Rygorystycznie minimalizujemy przepływ jakichkolwiek danych poza Europę i ograniczamy dostęp pracowników do danych do absolutnie niezbędnego minimum. Ważne jest, aby odróżnić kwestie polityczne dotyczące TikToka od tych związanych z zasadami działania aplikacji. Chociaż niektóre zagadnienia (np. chiński rodowód) zostały upolitycznione, bardzo poważnie traktujemy wszystkie tematy związane z bezpieczeństwem. Decydenci polityczni i organy regulacyjne w Europie słusznie koncentrują się na zrozumieniu, czy TikTok stanowi jakiekolwiek faktyczne zagrożenie dla bezpieczeństwa, oraz współpracy z nami, ukierunkowanej na opracowanie wiodących w branży rozwiązań w zakresie zasad rozwiązujących wszelkie kwestie dotyczące danych użytkowników - dodaje.
Zaznacza, że TikTok stawia na dwa elementy: wzmacnianie kultury compliance i realizacja strategii zarządzania danymi.
Wraz z rozwojem społeczności TikToka, skupiamy się także na tworzeniu regulacji odpowiadających na wyzwania związane z dynamicznym wzrostem liczby użytkowników. Na początku lutego opublikowaliśmy pierwszy raport bazowy zgodnie z ulepszonym Kodeksem postępowania w zakresie dezinformacji (link). Dostarcza on ponad 2,5 tys. danych punktowych na temat egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Podsumowanie za ostatni kwartał 2022 r. wskazuje m.in., że mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji - tłumaczy Żaczko.
Dodatkowo rozbudowujemy swój zespół, aby zapewnić zgodność działania z ustawą o usługach cyfrowych (Digital Service Act – DSA). Już teraz TikTok przygotowuje kwartalne raporty dotyczące egzekwowania wytycznych społeczności, w których przedstawia informacje na temat charakteru treści i kont usuniętych z powodu złamania regulaminu. Kolejnym krokiem w stronę zwiększenia przejrzystości działań jest otwarcie w marcu siedziby Europejskiego Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie. To miejsce, w którym eksperci będą udzielać informacji na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących na TikToku - dodaje.
Żaczko podkreśla, że założeniem TikToka jest także wyznaczenie nowych standardów bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych, aby pozostawać zaufanym źródłem jakościowej rozrywki.
W tym celu opracowali w 2022 roku strategię zarządzania danymi dla Europy. Zakłada ona dalsze ograniczanie dostępu pracowników do danych europejskich użytkowników, zmniejszenie przepływu danych poza Stary Kontynent oraz przechowywanie danych lokalnie. Z tą ostatnią wytyczną wiąże się konieczność zwiększenia pojemności europejskiego magazynu danych. Dlatego finalizują właśnie plan budowy drugiego centrum danych w Irlandii z zewnętrznym dostawcą usług, oraz rozpoczynamy proces przygotowania do utworzenia trzeciego centrum w Europie.
Wypada jasno powiedzieć, że TikTok nie zbiera ani nie przetwarza więcej danych niż inne duże platformy cyfrowe, których profil monetyzacji opiera się o działania reklamowe. Sam zakres w sposób istotny zależy także od zgód wyrażonych w samym urządzeniu lub udzielonych tam uprawnień. Na co dzień dane użytkowników przechowywane są na serwerach z Singapurze i Stanach Zjednoczonych, wkrótce także w Europie. Już od drugiego kwartału 2023 r. rozpoczniemy migrację danych europejskich użytkowników na pierwszy z docelowych trzech serwerów w Europie. Naturalnie przy przetwarzaniu i przechowywaniu stosujemy się do przepisów prawa w tym obowiązków nakładanych przez RODO. Każdy dostęp do danych podlega szeregowi narzędzi kontroli bezpieczeństwa i protokołów zatwierdzania. Nasze mechanizmy bezpieczeństwa są nadzorowane przez nasze zespoły ds. bezpieczeństwa i obejmują kontrolę dostępu do systemu, szyfrowanie i bezpieczeństwo sieci - zauważa Żaczko.
TikTok podkreśla także, że ani nie działa w Chinach, ani nie ma tam siedziby, ani też w żaden sposób nie jest zależny od władz chińskich i nie udostępnia też tamtejszym organom żadnych danych. Wszystkie zapytania o informacje kierowane przez jakiekolwiek władze, transparentnie komunikują w publicznych zestawieniach kwartalnych.
Czytaj też: TikTok ogłosił wprowadzanie mechanizmów ograniczających czas używania aplikacji
KG