Informacje

Wizualizacja mostu nad Narwią w okolicach Różana na północnym Mazowszu / autor: materiały prasowe Skanska / Mazovia.pl
Wizualizacja mostu nad Narwią w okolicach Różana na północnym Mazowszu / autor: materiały prasowe Skanska / Mazovia.pl

Most przez Narew o niebo tańszy od kładki Trzaskowskiego!

Komentator wGospodarce.pl

Komentator wGospodarce.pl

  • Opublikowano: 6 lipca 2024, 18:25

    Aktualizacja: 6 lipca 2024, 22:33

  • Powiększ tekst

Firma Skanska poinformowała 20 czerwca o podpisaniu kontraktu na budowę mostu nad Narwią pomiędzy miejscowościami Nowe Łachy i Nowy Lubiel w powiatach wyszkowskim i makowskim na północy Mazowsza. Internauci zwrócili koszty inwestycji, które stanowią 31 proc. tego, co Warszawa wydała na kładkę pieszo-rowerową, otwartą 1 kwietnia.

Nowy most połączy Nowe Łachy w powiecie makowskim i Nowy Lubiel w powiecie wyszkowskim. Dzięki budowie mostu na Narwi skróci się czas przejazdu z jednej gminy do drugiej. Miejscowości te dzieli w linii prostej 2,5 km, jednak brak przeprawy mostowej przez Narew powoduje, że dojazd zajmuje 40 minut – napisano w informacji firmy Skanska.

Parametry obiektu

Most zaprojektowali inżynierowie z biura YLE. Wykonawca tak opisuje konstrukcję, która ma powstać do 2028 roku:

Most będzie mieć 600 metrów długości łącznie z drogami dojazdowymi (sam obiekt mostowy 250 m). Główne przęsło nad nurtem rzeki Narew jest zaprojektowane w systemie podwieszonym, bez podpory w korycie Narwi. Rozpiętość przęsła nurtowego wynosi 104 m i jest ono zaprojektowanie jako konstrukcja stalowa zespolona podwieszona do pylonów. Natomiast szerokość jezdni będzie wynosiła 6 metrów. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów.

I na koniec kluczowa informacja: według umowy Skanska dostanie z wykonanie mostu 45,2 mln zł.

Koszt kładki trzy razy wyższy!

Nie umknęło to uwagi internautów, którzy zestawili wielkość inwestycji na Mazowszu z  kładką pieszo-rowerową nad Wisłą otwartą z wielką pompą 1 kwietnia bieżącego roku.

Dla porządku przypomnijmy opis konstrukcji mostowej w Warszawie. Kładka pieszo-rowerowa połączyła brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Ma 452 metry długości. Szerokość konstrukcji w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu.

Wedle władz miasta budowa kładki kosztowała finalnie 154 mln zł.

Jak napisał na swoim koncie na platformie X dziennikarz Maciej Naskręt:

Po lewej zdjęcie kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę w Warszawie, po prawej - wizualizacja planowanego mostu nad Narwią w gminie Rzewnie. Jedna rzecz zwala z nóg. Obiekt po lewej kosztował 120 mln zł i w zasadzie to atrakcja - żadnego poważnego znaczenia transportowego. Natomiast most drogowy, który ma skrócić podróże kilkadziesiąt minut kosztuje… 45 mln.

Nawet przyjmując, że obiekt stołeczny jest większy i nad szerszą rzeką włodarze stolicy mają teraz problem, jak wytłumaczyć tak wysokie koszty ich flagowej budowy!

Oprac. Sek

»» O kładce w Warszawie czytaj więcej tutaj:

Warszawa z nową przeprawą przez Wisłę [ZDJECIA]

»» O kolejnej inwestycji prezydenta Rafała Trzaskowskiego czytaj więcej tutaj:

Trzaskowski zasypie tunel pod Marszałkowską! Korki pewne

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych