Będzie most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Przetarg zakończony
Przetarg na budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę został rozstrzygnięty; przeprawę zbuduje firma Budimex za 120 mln złotych - poinformował w piątek stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Kładka łącząca Pragę z Powiślem ma być gotowa najpóźniej w 2024 roku
ZDM podkreślił w piątek, że wstępny kosztorys przeprawy przez Wisłę opiewał na 176 mln złotych. W przetargu zgłosiło się pięć firm i konsorcjów. Oprócz zwycięskiego Budimexu (oferta 120 mln 961 tys. zł), to: Intop z Warszawy (89 mln 975 tys. zł), Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł), Strabag z siedzibą w Pruszkowie (134 mln 613 tys. zł) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto).
Ponieważ skala inwestycji jest bardzo duża, dłużej niż zwykle trwała analiza złożonych ofert. Zainteresowani nadsyłali też wiele pytań odnośnie budowy mostu, na które musieliśmy odpowiedzieć. Ostatecznie wybraliśmy ofertę Budimexu. Okazała się aż o jedną trzecią niższa od opiewającego na 176 mln zł kosztorysu inwestorskiego, przygotowanego przez ZDM. Rezygnacja z tak korzystnej oferty, szczególnie w obecnej sytuacji, byłaby niemal grzechem - napisano w komunikacie ZDM.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wykonawca będzie miał 118 tygodni na budowę kładki. Oznacza to, że przeprawa dla pieszych i rowerzystów powinna być gotowa najpóźniej w 2024 roku.
ZDM wyjaśnia, że przeprawa pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. To przedłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo choć most będzie nieco oddalony od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga stanie się de facto częścią uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta - zaznacza.
Według ZDM nowa konstrukcja będzie miała 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty - podkreśla.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem - zapowiada ZDM.
PAP/mt
Czytaj też: Most kompozytowy w Błażowej Produktem Roku 2016 w konkursie Dobry Wzór