Gazety w Polsce w błędnym kole: ceny rosną, sprzedaż spada
Od stycznia podrożały niemal wszystkie dzienniki ogólnopolskie: od tytułów opiniotwórczych, przez tabloidy, po segment specjalistyczny. Tymczasem ostatnie dane o sprzedaży z listopada 2014 roku potwierdziły stały trend zniżkowy sprzedaży
Z wyższymi cenami ukazują się „Super Express”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Przegląd Sportowy”. Wcześniej, bo w połowie grudnia zdrożał „Fakt”, a już w październiku ub.r. „Gazeta Wyborcza”. Podwyżki cen egzemplarzy w kiosku wynoszą 5-6 proc., ale sięgają też 12-13 proc. Wydawcy podwyżki tłumaczą rosnącymi kosztami wydawniczymi – ceny prasy nie zmieniały się przez rok.
„Super Express” (ZPR Media) cenę zmienił od 5 stycznia br. Teraz tabloid od poniedziałku do czwartku kosztuje 1,90 zł, czyli o 10 groszy więcej niż wcześniej. To cena w jakiej się ukazywały się dotąd wydania piątkowe i sobotnie (one nie zdrożały).
Podwyżka wynika ze wzrostu kosztów wydawniczych, głównie kosztów druku i dystrybucji, które miały miejsce już w 2014 roku - mówi Ewa Lampart, dyrektor zarządzająca „Super Expressu”.
Konkurencyjny „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cenę podwyższył już w połowie grudnia ub.r. Wówczas wydania ukazujące się od poniedziałku do środy i w soboty zdrożały z 1,80 zł do 1,90 zł. Bez zmian pozostała cena wydania czwartkowego i piątkowego (1,99 zł). Poprzednia podwyżka ceny „Faktu” miała miejsce w styczniu 2013 roku, gdy zdrożał on w większość dni o 10 groszy.
Od 2 stycznia br. więcej zapłacić trzeba także wydawany przez RASP „Przegląd Sportowy” - ten dziennik zdrożał z 2,60 zł na 2,80 zł.
Podwyżki wynikają z powodu rosnących kosztów wydawniczych - wyjaśnia Anna Marucha, rzecznik prasowa Ringier Axel Springer Polska.
Do góry poszły też ceny dzienników opiniotwórczych. Od nowego roku „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w dni powszednie kosztuje 4,10 zł, czyli o 20 groszy więcej niż wcześniej. Wydanie sobotnio-niedzielne „Rz” (przekształcone w październiku ub.r. z tradycyjnego dziennika w magazyn) zdrożało o 60 groszy do 4,50 zł.
Cena „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes) od 2 stycznia br. w wydaniach od poniedziałku do czwartku wynosi 3,90 zł, czyli o 50 groszy więcej niż dotąd. Piątkowe wydanie „DGP” na weekend bez zmian kosztuje 3,90 zł. Poprzednia podwyżka ceny „DGP” (o 50 groszy) miała miejsce na początku 2013 roku.
„Dziennik Gazeta Prawna” jest tytułem specjalistycznym - nasza treść jest na bardzo wysokim poziomie i koszt jej pozyskania jest również odpowiednio wysoki. Podnieśliśmy cenę również ze względu na sytuację rynkową - wyjaśnia Agata Broda, rzecznik prasowa Infor Biznes.
Ceny od 2015 roku nie zmieniła „Gazeta Wyborcza”, bo poszła ona do góry już w październiku 2014 r. Wówczas dziennik Agory zdrożał o 10 groszy - obecnie w poniedziałki, wtorki i środy kosztuje 2,90 zł, a w czwartki, piątki i soboty - 3,30 zł
Na razie nie trzeba więcej zapłacić za „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska, kosztuje codziennie 4,90 zł), „Parkiet” (Gremi Business Communication, ukazuje się w cenie 4,99 zł) oraz za „Gazetę Polską Codziennie” (Forum; 2 zł od poniedziałku do czwartku i w soboty oraz 2,50 zł w piątki).
Tymczasem ostatnie dane o sprzedaży z listopada 2014 roku potwierdziły stały trend zniżkowy sprzedaży; prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki (rok do roku) liczby sprzedanych egzemplarzy: od 1 proc. („Super Express”) do 12 proc. („Gazeta Wyborcza”)
Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) w listopadzie 2014 roku wyniosła 313 510 egz., czyli 6,46 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugie miejsce ze sprzedażą ogółem wynoszącą 167 267 egz. zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej wynik zmniejszył się o 12,14 proc. i był to drugi największy spadek w zestawieniu.
Na trzecim miejscu uplasował się „Super Express” (ZPR Media). Jego średni wynik w listopadzie ub.r. zmalał o 0,59 proc. do 151 396 egz.
Czwarta w zestawieniu była „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication), której średnia sprzedaż ogółem spadła w ciągu roku o 6,26 proc. Dziennik ten sprzedawał się w liczbie 55 005 egz.
Konkurencyjny „Dziennik Gazeta Prawna” znalazł się w zestawieniu oczko niżej ze średnim wynikiem na poziomie 45 029 egz., po spadku o 11,05 proc.
Największy spadek w zestawieniu - wynoszący 17,66 proc. - odnotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Średni sprzedażowy wynik tego dziennika w listopadzie ub.r. wyniósł 19 279 egz.
Jako jedyny tytuł wzrostem pochwalić się mogła wydawana przez Gremi Business Communication „Gazeta Giełdy Parkiet”. Jej średnia sprzedaż ogółem zwiększyła się o 17,14 proc. i wyniosła 4 627 egz. Ten wzrost to m.in. efekt udostępniania e-wydań dziennika dzień wcześniej przed ukazaniem się wersji papierowej.
Patryk Pallus, wirtualnemedia.pl, Sek