Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Tablety odrywają dzieci od rodziców - może mieć to reperkusje ekonomiczne

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 listopada 2015, 13:05

    Aktualizacja: 5 listopada 2015, 13:08

  • Powiększ tekst

Ponad 40 proc. dzieci poniżej 2 lat korzysta z takich urządzeń jak smartfon czy tablet, prawie jedna trzecia z nich - codziennie. W najnowszej kampanii Fundacja Dzieci Niczyje każe rodzicom zastanowić się, jakie będzie pierwsze słowo ich dziecka: mama, tata czy tablet?

Zainaugurowana w czwartek kampania "Mama, tata, tablet" ma być odpowiedzią na problem zbyt intensywnego korzystania przez najmłodsze dzieci z urządzeń mobilnych.

Jest to - jak przyznają organizatorzy - zjawisko stosunkowo nowe, ponieważ pierwsze tablety pojawiły się na rynku zaledwie kilka lat temu, jednak badania pokazują, że problem jest poważny: po smartfony i tablety sięgają coraz młodsze dzieci.

Podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię Łukasz Wojtasik z FDN zwracał uwagę, że w sklepach są np. leżaczki dla niemowląt ze specjalnymi wysięgnikami, na których można zamontować tablet tak, by dziecko leżąc, patrzyło prosto w ekran, a nawet nocniki z tabletami, gdzie w nagrodę za "sukces" uruchamia się specjalna aplikacja.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w tym roku na zlecenie FDN, z urządzeń mobilnych korzysta 43 proc. dzieci poniżej 2 lat, przy czym 29 proc. - codziennie. W grupie 3-4 lata odsetki te wynoszą odpowiednio 62 proc. i 20 proc., zaś wśród dzieci w wieku 5-6 lat - 83 proc. i 23 proc. 26 proc. dzieci do 6 lat ma własne urządzenie.

Szymon Wójcik z FDN zwrócił uwagę, że choć najwięcej dzieci używających smartfonów i tabletów jest w najstarszej spośród tych trzech grup, to największy odsetek dzieci, które korzystają z tych urządzeń codziennie, jest w grupie najmłodszej.

Dzieci najczęściej oglądają filmy (67 proc. w grupie do dwóch lat, 84 proc. w grupie 3-4 lata i 85 proc. w grupie 5-6 lat), często także grają i korzystają z aplikacji (28 proc. w grupie do dwóch lat, 66 proc. w grupie 3-4 lata i 88 proc. w grupie 5-6 lat). Co znamienne, popularną aktywnością z wykorzystaniem urządzeń mobilnych jest zabawa bez konkretnego celu (69 proc. w grupie do dwóch lat, 57 proc. w grupie 3-4 lata i 64 proc. w grupie 5-6 lat).

Wójcik zwrócił uwagę, że właśnie tego rodzaju zabawa jest najczęstszym zajęciem najmłodszych dzieci.

Towarzyszenie dziecku podczas korzystania z tabletu i smartfona zawsze lub prawie zawsze deklaruje 55 proc, rodziców, 39 proc. - czasami, a 4 proc - nigdy. Wójcik zwrócił jednak uwagę, że nie do końca wiadomo, co rodzice rozumieją przez towarzyszenie: wspólne korzystanie z urządzenia, siedzenie przy dziecku w trakcie zabawy, czy tylko obecność w tym samym pomieszczeniu.

Badania pokazały także, że najczęściej rodzice dają dzieciom smartfon lub tablet, żeby zapewnić mu rozrywkę, podczas gdy oni zajmują się własnymi sprawami; 49 proc. rodziców - w nagrodę; 19 proc. - aby dziecko zjadło posiłek, a 15 proc. - aby ułatwić zasypianie.

Wojtasik zaznaczył, że korzystanie z urządzeń mobilnych przez dzieci to nie tylko zagrożenia, może to być dla dzieci korzystne, jednak pod warunkiem przestrzegania określonych zasad. FDN opracowała zbiór takich zasad, które zamierza propagować w ramach kampanii.

Przede wszystkim fundacja radzi, by nie dawać tabletu ani smartfona dzieciom poniżej 2 lat. Sugeruje, by - kiedy już zdecydujemy się umożliwić dziecku korzystanie z takich urządzeń - wprowadzić ograniczenia czasowe, dopilnować, by miało styczność tylko z adekwatnymi do wieku treściami i rzeczywiście towarzyszyć dziecku podczas korzystania z urządzenia - jeśli ma mu to przynieść korzyści, powinno być w interakcji z innymi osobami - przekonywał Wojtasik.

FDN odradza też zaopatrywanie dziecka we własne urządzenie, przestrzega przed wykorzystywaniem urządzeń mobilnych do karania lub nagradzania, bo podnosi to ich atrakcyjność. Radzi, by nie dawać dziecku tabletu ani smartfona przed snem - może to spowodować zaburzenia snu. Nie należy też korzystać z urządzeń mobilnych, aby zmotywować dzieci do jedzenia, treningu czystości itp. Wszystkie zasady dostępne są na stronie kampanii: http://www.mamatatatablet.pl/.

Fundacja - wraz ze specjalistami z Uniwersytetu Adama Mickiewicza - opracowała także kryteria, jakie powinny spełniać bezpieczne i użyteczne dla rozwoju dzieci aplikacje. Można je znaleźć na stronie: http://bestapp.fdn.pl/.

W ramach kampanii "Mama, tata, tablet" powstał film rysunkowy - humorystyczna, stylizowana na film przyrodniczy opowieść o nowym gatunku - "Homo Tabletis". Głosu w filmie użyczyła Krystyna Czubówna.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych