Informacje

Skład Solaris Tramino przygotowany dla Olsztyna, fot. Jakub Murat (Muri) - Praca własna, pl.Wikipedia.org
Skład Solaris Tramino przygotowany dla Olsztyna, fot. Jakub Murat (Muri) - Praca własna, pl.Wikipedia.org

W sobotę po pół wieku na ulice Olsztyna wracają tramwaje. Na początek jazda bezpłatna

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 grudnia 2015, 09:08

  • 1
  • Powiększ tekst

W sobotę zostanie otwarta pierwsza w Olsztynie linia tramwajowa, która połączy Jaroty ze Starym Miastem. Do końca roku trzy linie połączą południowe dzielnice mieszkalne z centrum oraz dworcem kolejowym i kampusem uniwersyteckim w Kortowie.

W sobotnie południe sprzed ratusza wyruszy w trasę pierwszy tramwaj linii nr 1. Przejazd "jedynką", która połączy ul. 11 listopada z ul. Kanta na Jarotach, ma trwać ok. 17 minut. Wzdłuż trasy o długości 7 km zlokalizowano 14 przystanków. Będzie to pierwsza jazda tramwaju w Olsztynie od ponad 50 lat.

Kolejne linie zostaną uruchomione jeszcze w tym roku; od 27 grudnia będą kursować tramwaje linii nr 2 między ul. Kanta a Dworcem Głównym PKP, a od 31 grudnia linii nr 3 z dworca na ul. Prawocheńskiego przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Władze miasta zapowiedziały, że do końca roku przejazdy tramwajami będą bezpłatne. W tym czasie przewidziano testowanie wprowadzonych połączeń i "dostrajanie" rozkładów jazdy.

Od 1 stycznia 2016 r. w mieście zacznie obowiązywać zmieniony układ komunikacyjny, uwzględniający nowy środek transportu. Zostanie m.in. zwiększona częstotliwość kursów autobusów i zmieni się ich numeracja, będą też wprowadzone autobusy "dowozowe" do tramwajów.

Budowa tras tramwajowych w Olsztynie była prowadzona przez ostatnie półtora roku od podstaw. Oprócz torowisk, trakcji i przystanków powstała także zajezdnia oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia.

Zakupiono 15 specjalnie zaprojektowanych pojazdów Solaris Tramino, szerszych niż standardowe modele.

Budowa linii tramwajowych jest częścią projektu usprawnienia komunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny system sterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czego ponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.

PAP, sek

Powiązane tematy

Komentarze