Informacje

Fot. Freeimages/miguel ugalde
Fot. Freeimages/miguel ugalde

Airbus zbuduje w Warszawie pomieszczenia do produkcji kosmicznej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 czerwca 2016, 14:59

  • Powiększ tekst

Airbus Defence and Space zbuduje w Warszawie pomieszczenia typu clean room o powierzchni 500 m kw do produkcji zaawansowanego technicznie sprzętu do satelitów i sond kosmicznych - poinformowała firma.

Dotychczasowa infrastruktura do produkcji satelitów ma zostać rozbudowana o kompleks pomieszczeń w PZL Warszawa Okęcie należących do Airbus Defence And Space i Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przewidywana wartość inwestycji to milion euro, w planach jest dalsza rozbudowa.

Zakłady mają być wykorzystywane przez PZL początkowo do produkcji wiązek elektrycznych łączących elektroniczne komponenty satelity. W przyszłości na Okęciu będzie można montować bardziej zaawansowane podzespoły do satelitów i rakiet nośnych, a także małe satelity.

Oprócz biur i innych pomieszczeń nowy budynek o powierzchni 500 m2 będzie zawierał pomieszczenia o klasie czystości ISO 7, w których temperatura, wilgotność oraz maksymalna liczba cząsteczek w powietrzu będą ściśle monitorowane. Powietrze w clean roomie ma zawierać ok. około 2500 cząsteczek o średnicy 5 mikrometrów m na metr sześcienny; (powietrze, którym zwykle oddychamy, zawiera ich kilka miliardów).

Airbus Defence and Space to oddział grupy Airbus, powstały z połączenia działów wojskowych i kosmicznych. Inwestuje w sektor kosmiczny w Polsce od 10 lat. Spółki zależne firmy to PZL Warszawa-Okęcie i Astri Polska (spółka joint venture z Centrum Badań Kosmicznych PAN), które produkują zaawansowane urządzenia wykorzystywane w europejskich satelitach i sondach meteorologicznych, badających stan środowiska czy badających księżyce Jowisza.

PZL Warszawa Okęcie należy do Airbusa od 2001 r., gdy warszawskie zakłady przejęła spółka działająca wtedy pod nazwą EADS CASA. PZL Warszawa Okęcie ma oddziały w Warszawie i Mielcu, zatrudnia łącznie ponad 850 pracowników.

Oddział w Warszawie jest głównym dostawcą podzespołów do samolotów transportowych CN235 i C295, wykonawcą wiązek elektrycznych oraz niektórych podzespołów dla kilku komercyjnych modeli Airbusa. Od listopada 2011 r. w Warszawie działa centrum serwisowe samolotów C295 używanych przez polskie wojsko. Warszawska firma jest też producentem turbośmigłowego wojskowego samolotu szkolnego PZL-130 Orlik.

(PAP)

>> Czytaj również: Solarny samolot zakończył lot nad Atlantykiem

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.