Prezes NIK: zleciłem kontrolę bezpieczeństwa na kolei. "W tej kontroli chcemy pokazać pewne tło, może nie same przyczyny"
NIK zlecił kontrolę bezpieczeństwa na kolei - poinformował w piątek prezes Najwyższej Izby Kontroli Jacek Jezierski. Szybka, doraźna kontrola ma na celu sprawdzenie systemów bezpieczeństwa na kolei - mówił Jezierski.
Decyzja szefa NIK ma związek z sobotnią katastrofą kolejową w okolicach Szczekocin.
"To ma być kontrola rozpoznawcza do dużej planowanej kontroli inwestycji infrastrukturalnych, którą chcemy przeprowadzić również z punktu widzenia bezpieczeństwa. W tej kontroli chcemy pokazać pewne tło, może nie same przyczyny, bo te przecież z musi zbadać komisja, która w swoim gronie będzie miała specjalistów, ekspertów, ale pewne tło, które doprowadziło do tego, żeby do takiego zbiegu przypadku doszło" - powiedział prezes NIK Jacek Jezierski w piątkowych "Sygnałach dnia".
NIK chce sprawdzić też, jak kolej z punktu widzenia bezpieczeństwa robiła plany inwestycyjne.
Katastrofę bada prokuratura i Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych.
O kontrolę NIK wnioskował na naszych łamach 3 dni temu poseł Jerzy Polaczek:
Reasumując aktualną sytuację Urzędu Transportu Kolejowego mającego wypełniać ustawowe zadania „krajowej władzy bezpieczeństwa kolejowego” istnieje w mojej ocenie jako posła i byłego ministra transportu konieczność podjęcia natychmiastowej kontroli urzędu przez NIK z uwagi na:
1. Powołanie przez Prezesa Rady Ministrów w 2010 roku na wniosek Ministra Infrastruktury osoby bez jakiegokolwiek doświadczenia kolejowego i praktycznego z naruszeniem przepisów ustawy o transporcie kolejowym.
2. Odwołanie w dniu 4 stycznia br. przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Ministra Transportu prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (w sytuacji w której odwołany prezes tegoż urzędu odwołał uprzednio dyrektorów siedmiu oddziałów terenowych UTK nie powołując w ich miejsce nowych osób). W myśl przepisów prawa brak jest obecnie „krajowej władzy bezpieczeństwa kolejowego”, jaką zgodnie z prawem polskim i unijnym jest prezes UTK.
3. Pogłębiający się stan zagrożenia w zakresie wypełniania pełnych i kompleksowych zadań Urzędu Transportu Kolejowego odnośnie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
4. Brak specjalistycznej kadry do nowych wymagań europejskich odnoszących się do wdrażania przepisów krajowych i unijnych dotyczących zagadnień interoperacyjności kolei.
Z uwagi na powyższe wnoszę do Pana Prezesa o podjęcie natychmiastowych działań kontrolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Sil, PAP