Informacje

Lotnicza inwestycja w Środzie Śląskiej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 grudnia 2016, 15:28

  • Powiększ tekst

GE Aviation i Lufthansa Technik zbudują wspólnie w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych; wartość inwestycji wyniesie 250 mln euro i przyczyni się do powstania ok. 600 nowych miejsc pracy - poinformował w poniedziałek resort rozwoju

Wybór lokalizacji pod inwestycję ogłosili na wspólnej konferencji prasowej przedstawiciele z GE oraz LH w obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów.

Za inwestycję, zlokalizowaną w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, odpowiedzialna będzie XEOS - spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik.

Wicepremier Morawiecki nowe centrum w Środzie Śląskiej nazwał "projektem przyszłości, który stawia na supernowoczesne technologie i docenia ogromne talenty naszych ludzi, naszych inżynierów".

Mówimy o silniku, który jeszcze nie powstał, o silniku, który dopiero za chwilę będzie produkowany i którego czas życia, czas serwisowania będzie trwał 30 lat. Którego precyzja w tym serwisowaniu będzie dotyczyć setnych części milimetra. I do tego o wyborze tego miejsca w Polsce zadecydowały przede wszystkim właśnie elementy związane z bardzo wysoko wykwalifikowaną naszą kadrą, naszą siłą roboczą - mówił Morawiecki. - Bardzo się cieszę, że inwestorzy zdecydowali się na Polskę. To nie była konkurencja tylko tutaj w Europie Środkowej, ale konkurencja między krajami w Europie Zachodniej, Wschodniej i na wielu innych kontynentach – dodał.

Później podczas rozmów z dziennikarzami wicepremier odniósł się też do protestów przeciw budowie zakładów.

Taka inwestycja jest w środku Hamburga czy bardzo blisko wielkiego miasta, jest w środku wielu wielkich bardzo dużych ośrodków miejskich. Ale myślę, że ogromne zalety tego projektu - jak bardzo zaawansowany on jest technologicznie - przeważą i przekonają co do tego, że nie będzie tych uciążliwości, o których mówią środowiska lokalne. Uciążliwości np. dotyczące hałasu - byłem w podobnych paru fabrykach i wiem, że one naprawdę nie są uciążliwościami, ponieważ robi się to w tak hermetycznie i akustycznie wyciszonych pomieszczeniach, że mieszkańcy nie powinni się obawiać - tłumaczył.

Jak podało w swym komunikacie Ministerstwo Rozwoju, o wyborze Polski zdecydował także fakt, że serce silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostało zaprojektowane przez polskich inżynierów z EDC (Engineering Design Center) w Warszawie.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X (stosowanych w silnikach samolotów Boeing 747-8 oraz 777-X). Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to przez operatorów na całym świecie zostało zamówionych już ponad 700 sztuk.

PAP, MAS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.