Informacje

Polacy wydają na ciastka 2,6 mld zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 marca 2017, 08:21

  • Powiększ tekst

Polacy zjadają rocznie ok. 145 milionów kilogramów ciastek, co oznacza średnio 3,8 kg na osobę, wydając na nie ok. 2,6 mld zł. Wybierając ciastka konsumenci kierują się przede wszystkim smakiem i jakością, zdecydowanie mniej ceną – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Rynek ciastek w Polsce”.

• Polacy zjadają ok. 145 milionów kilogramów ciastek rocznie, wydając na nie ok. 2,6 mld zł • Konsumpcja ciastek w Polsce będzie rosła w tempie 1,8 proc. • Dla 60 proc. Polaków dom jest głównym miejscem konsumpcji ciastek, dla 20 proc. - miejsce pracy • Kobiety częściej wybierają ciastka niż mężczyźni – ich udział wśród konsumentów wynosi 60 proc.

Jak wynika z raportu PwC „Rynek ciastek w Polsce” Polak spożył średnio w 2015 roku około 3,8 kilograma ciastek. W porównaniu z innymi krajami regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek w naszym kraju jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł średnio 5,5 kg na osobę, a na Węgrzech 4,7 kg. To jednak i tak znacznie mniej niż np. w Wielkiej Brytanii (13,6 kg na osobę) czy we Włoszech (10,5 kg na osobę).

Obecnie polski rynek ciastek jest w fazie rozwoju: ciastka są częścią rozwiniętej kultury przekąsek, stale oferowane są nowe ich odmiany, będące odpowiedzią na ewoluujące potrzeby i preferencje konsumentów. Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w kolejnych latach będzie rosła w tempie 1,8 proc., osiągając w 2020 r. poziom 4,1 kg na osobę – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich w PwC.

Zdaniem ekspertów z PwC, w nadchodzących latach będziemy mieli do czynienia ze stopniową zmianą wzorców konsumpcji. Regularne spożywanie ciastek oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, na przykład śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż), będzie coraz popularniejsze. Przyczyni się do tego m.in. wzrost zamożności społeczeństwa.

tytuł

Polacy traktują ciastka jako grupę przekąsek, którymi można się podzielić z rodziną, znajomymi lub gośćmi. Dla 60 proc. konsumentów dom jest głównym miejscem jedzenia ciastek, dlatego – zdaniem ekspertów PwC – większe, rodzinne opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na rynku. 20 proc. respondentów deklaruje, że je w pracy. Udział kobiet wśród konsumentów wynosi 60 proc.

Badanie konsumenckie wskazują, że przy wyborze ciastek Polacy kierują się przede wszystkim smakiem (41 proc.) i jakością (22 proc.). Cena oraz rodzaj produktu znalazły się na kolejnym miejscu wśród odpowiedzi (po 17 proc.).

tytuł

Rynek ciastek w Polsce jest stosunkowo rozdrobniony. Jednak udział mniejszych podmiotów zmniejsza się i można spodziewać się konsolidacji.

W ciągu ostatnich dwóch lat największe wzrosty zanotowała firma Bahlsen, na drugim miejscu uplasował się DrGerard. Ich udział w rynku wzrósł odpowiednio o 1,3 i 0,7 punktu procentowego. Udział w rynku innych firm pozostał na podobnym poziomie, z wyjątkiem firmy Mondelez, która odnotowała spadek o 1,9 punktu procentowego.

Najwięksi producenci ciastek są aktywni zarówno w obszarze produktów markowych, jak i marek własnych. Mondelez to jedyna duża firma w Polsce, która nie produkuje ciastek sprzedawanych pod markami własnymi sieci handlowych.

Na rynku ciastek w Polsce wartość będą generować firmy skuteczne w innowacjach oraz te, które potrafią tworzyć atrakcyjną ofertę pod marki własne. Widzimy potencjał konsolidacji rynku po stronie producentów, mogący doprowadzić do synergii kompetencyjnej i kosztowej, a zyskają na tym zarówno inwestorzy, jak też polscy konsumenci” – podsumowuje Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich w PwC.

(SzSz)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych