Informacje

PAP/Leszek Szymański
PAP/Leszek Szymański

Nowa strategia Poczty Polskiej ma zwiększyć jej przychody do 7 mld zł w 2021 r.

br

  • Opublikowano: 18 kwietnia 2017, 13:47

    Aktualizacja: 18 kwietnia 2017, 15:17

  • Powiększ tekst

Zmiana struktury przychodów i ich wzrost o 25 proc., w tym pięciokrotne zwiększenie przychodów z usług logistycznych, dwuipółkrotny wzrost z usług międzynarodowych czy podwojenie przychodów z usług kuriersko-paczkowych, spadek udziału przychodów osiąganych z tradycyjnej korespondencji z 58 proc. do 37 proc. przewiduje nowa strategia Poczty Polskiej na lata 2017-2021. Odrzucono plany wprowadzenia spółki na giełdę

za 2016 r. po raz pierwszy zanotowaliśmy wzrost przychodów w stosunku do roku poprzedniego. Po raz pierwszy od 11 lat zatrzymaliśmy spadek przychodów – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.

W 2016 r. Poczta Polska odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży usług o ponad 71 mln zł (+1,4 proc.). Strata brutto spółki wyniosła 65,3 mln zł.

W ostatnich 8-9 latach przychody spadły o 1,5 mld zł, a zatrudnienie zmniejszyło się. Stawiamy sobie ambitny cel zwiększenia przychodów z 5,5 mld zł w 2015 r. do 6,9 mld zł w 2021 r. Aby osiągnąć zamierzony cel, już w tym roku musimy mieć przychody o kilkaset milionów wyższe. W perspektywie chcemy, aby doszło do wzrostu wynagrodzeń – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.

Spółka planuje przeznaczać na inwestycje każdego roku 400 mln zł.

Poprzednia strategia polegała jedynie na zbijaniu kosztów. Wstrzymaliśmy zwolnienia i zaczęliśmy zatrudniać. Zysk z firmy powinien być inwestowany, powinniśmy zwiększać poziom wynagrodzeń i inwestować w infrastrukturę. Poczta ma docierać do 100 proc. mieszkańców i być obecna na całym obszarze kraju – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.

Dodał, że zwiększenie własnych przychodów, to zwiększenie środków na inwestycje.

Nie ukrywam, że jeżeli będzie taka konieczność, to możliwa jest emisja obligacji np. celowych, w celu pozyskiwania funduszy – powiedział Sypniewski.

Głównymi kierunkami, które mają przyczynić się do zwiększenia przychodów są usługi kuriersko-paczkowe, usługi logistyczne i rynek e-Commerce.

Rynek e-Commerce dynamicznie się rozwija. Chcemy, aby Poczta konkurowała z tak dużymi podmiotami, jakie funkcjonują w starej Europie. Istnieje także ogromny rynek konkurencji na rynku pracy i chcemy, aby Poczta na tym rynku dynamicznie się rozwijała. Wraca premia, która przez ostatnie miesiące nie była wypłacana. Mamy nadzieję, że wróci także umundurowanie i orzełek na czapkę – powiedział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Dodał, że z nowej strategii usunięto zamiar upublicznienia spółki.

Nie wchodzimy na giełdę, bo tam celem jest maksymalizacja zysków. Poczta musi być rentowna, , ale musi wypełniać swoje zadania. Uznaliśmy, że nie istnieje konieczność wejścia Poczty na giełdę. Obecność na giełdzie wiąże się z tym, że trzeba liczyć się z mniejszościowymi akcjonariuszami i zdarza się trudniejsze jest zarządzanie spółką. Chcemy, aby Poczta była w 100 proc. własnością Państwa, jeśli kiedykolwiek zajdzie potrzeba pozyskania inwestora, to będzie to inwestor finansowy i tego nie wykluczamy – powiedział Smoliński.

Poczta zamierza być partnerem Państwa w obszarze cyfryzacji usług administracyjnych. Planowa jest integracja systemów informatycznych z pocztową platformą Envelo.

Jak dodał prezes Poczty, w tym roku nie przewidziano podwyżek cen usług.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych