Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Polscy pracownicy - bez motywacji, energii i koncentracji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 maja 2017, 08:29

  • 0
  • Powiększ tekst

Tylko połowa pracowników dużych polskich firm zaczyna dzień z optymizmem i zapałem, a ponad 1/3 wskazuje, że w pracy odczuwa często zniecierpliwienie, irytację i niepokój - wynika z raportu "Praca, moc, energia w polskich firmach".

Pierwsza część raportu skupiała się na obszarze fizycznym: śnie i odpoczywaniu, ruchu i odżywianiu. Druga część opracowania poświęcona jest obszarowi emocji, umysłu i celom działania.

Zdaniem autorki raportu psycholog Małgorzaty Czerneckiej z Human Power, to, co zasługuje na największą uwagę to aspekt emocji, ponieważ wiemy, że - czy tego chcemy czy nie - emocje towarzyszą nam w pracy.

"Zwykle zdajemy sobie z tego sprawę, że negatywne emocje źle na nas wpływają. Natomiast mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że aby odnosić sukcesy, czy też pracować na optymalnym poziomie swoich możliwości, powinniśmy odczuwać pozytywne emocje - radość, optymizm, zapał" - podkreśliła w rozmowie z PAP Małgorzata Czernecka.

Badania pokazały jednak, że niestety tylko 55 proc. pracowników zaczyna dzień z optymizmem i zapałem, a 1/5 wskazuje, że zaczyna dzień z negatywnymi emocjami. Co trzeci pracownik wskazuje, że w pracy odczuwa często zniecierpliwienie irytację i niepokój.

"To jest znaczący odsetek wśród menadżerów i pracowników. Podobna próba badanych odczuwa z kolei zmęczenie i zniechęcenie do wykonywanych obecnie obowiązków" - podkreśliła Czernecka.

40 proc. badanych zdaje sobie sprawę, że aktualnie utrwalony styl działania wpływa negatywnie na ich zdrowie. "Zwykle zdajemy sobie sprawę, że to, co robimy, czy to, w jaki sposób pracujemy, nam nie służy, natomiast być może brakuje nam wiedzy jak to zmienić, ponieważ działamy zgodnie z utrwalonymi przez lata nawykami" - dodała psycholog.

Obszar emocjonalny dopełnia aspekt energii mentalnej, czyli stanu umysłu w pracy. Z raportu wynika, że 83 proc. badanych, w tym ponad 92 proc. menadżerów wskazało, że ich zadania są wielokrotnie przerywane przez maile i telefony. Połowa badanych wskazała zaś, że sami też nie potrafią pracować bez ciągłego sprawdzania poczty mailowej, telefonów, komunikatorów. "Okazuje się, że my sami też poszukujemy tych bodźców" - oceniła psycholog.

Raport pokazuje, że co trzeci pracownik zdaje sobie sprawę, że pracuje w stanie ciągłego rozproszenia i rozkojarzenia. "Patrząc na całościowe wyniki badania można sobie zadać pytanie za co współczesne firmy płacą swoim pracownikom czy menadżerom? Czy za bycie w stanie skupienia, koncentracji, wysokiej efektywności, czy być może dokładnie za coś odwrotnego - za pracę w stanie ciągłego rozproszenia, rozkojarzenia, w negatywnych emocjach i napięciu" - zaznaczyła autorka raportu.

Raport "Praca, moc, energia w polskich firmach" przygotowany przez Human Power to pierwsze tego typu badanie realizowane w polskich firmach. Badanie przeprowadzono na próbie 1149 menadżerów i szeregowych pracowników w dużych polskich firmach, a jego celem jest diagnoza sposobu zarządzania energią i potencjałem własnym pracowników.

Badania pokazały m.in., że 60 proc. pracowników dużych firm czuje zmęczenie tuż po przebudzeniu, a 1/3 wskazuje, że nie pracuje w pełni efektywnie i zdaje sobie z tego sprawę. Znaczna większość zatrudnionych przyznaje, że nie uprawia żadnego sportu, a co trzeci pracownik śpi mniej niż 6 godzin na dobę i kiepsko się odżywia jedząc "fast foody".

Patronem merytorycznym raportu był Uniwersytet Łódzki, a partnerami były firmy Aon Hewitt, Grupa Pracuj, Kinnarps Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Komentarze