Technologia VR przywróci do życia Tadeusza Kantora - legendarnego reżysera teatralnego
Tadeusz Kantor został bohaterem gry VR, autorstwa artystów skupionych w grupie Tale of Tales z Belgii. Wszyscy zainteresowani grą będą mogli poznać jej wersję roboczą w sobotę i niedzielę w Hucisku - podkrakowskiej miejscowości, gdzie mieści się rezydencja Kantora.
Czas na prezentację gry i rozmowy z artystami Tale of Tales przewidziano w godzinach od 14 do 18 - poinformowała PAP Magdalena Mich, rzeczniczka prasowa Instytutu Adama Mickiewicza, który wraz z Fundacją im. Tadeusza Kantora organizuje rezydencje artystyczne w Hucisku. To właśnie w ramach programów dla artystów, realizowanych w tym miejscu, powstaje wirtualna gra.
Auriea Harvey i Michael Samyn, czyli duet Tale of Tales, odwiedzili Polskę w 2016 r. Zafascynowani twórczością Kantora, postanowili potraktować ją jako punkt wyjścia do stworzenia projektu w technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która pozwoli użytkownikowi zetknąć się z twórczością zmarłego w 1990 r. artysty.
Przygotowywana przez nich gra wprowadza użytkownika w świat sztuki Kantora i pozwala na swobodną manipulację znajdowanymi w trakcie gry przedmiotami i postaciami pochodzącymi z różnych przedstawień twórcy teatru Cricot 2, a także na wpływanie na przebieg zdarzeń, nawiązując do obecności i aktywności reżysera na scenie podczas przedstawień. Nie ma ustalonego z góry scenariusza, dzięki czemu każda z partii rozgrywki jest jedyna w swoim rodzaju.
"Chcemy, by rezydencja w Polsce była okazją do sprawdzenia doświadczenia VR na publiczności w fazie rozwoju projektu, stwarzając zarazem możliwość jego weryfikacji polskim ekspertom badającym twórczość Kantora. Rozpoczniemy produkcję kilka miesięcy przed naszym przyjazdem, by móc zaprezentować grywalny prototyp, który rozwiniemy po konfrontacji z publicznością" - mówią Auriea Harvey i Michael Samyn.
Po premierze, która przewidziana jest na przyszły rok, gra będzie ogólnodostępna na systemach Oculus i Vive. Planowana jest także prezentacja aplikacji na wystawach i festiwalach.
Tale of Tales to duet artystów tworzących gry komputerowe i sztukę elektroniczną. Auriea Harvey i Michael Samyn prowadzą studio deweloperskie w Gandawie.
Kolektyw rozpoczął współpracę najpierw jako grupa Entropy8Zuper! (1999-2006), pracując nad stronami internetowymi, grami i dziełami komputerowymi. Do 2015 r. tworzyli oni artystyczne gry komputerowe, które funkcjonowały w komercyjnym obiegu. Jednym ze stawianych przez nich pytań było to, czy możliwe jest stworzenie takiej formy rozrywki cyfrowej, która będąc równie wciągająca, jednocześnie odrzucałaby strukturę gier, z typowym nich współzawodnictwem i dążeniem do wygranej.
Ich gry, takie jak "The Path" (2009), czy "Sunset" (2014), zwróciły na siebie uwagę zarówno komentatorów branży gier, jak i świata kultury, m.in. problematyzowaniem kwestii fabularności i celowości działania w grze.
W 2005 r. Tale of Tales opublikowali jedną z najbardziej znaczących gier w swoim dorobku - "Endless Forest". Ta internetowa gra typu MMO (Massive Multiplayer Online - wieloosobowa gra sieciowa) pozwalała graczowi wcielić się w jelenia, który biega po lesie. Tym, co szczególne był brak nie tylko jakiegokolwiek celu rozgrywki, ale i możliwości bezpośredniej komunikacji między graczami, którzy mogli jedynie widzieć inne jelenie - graczy poruszających się po lesie. Połączenie pociągającego graficznie świata z pozbawionym celu działaniem przyciągnęło uwagę graczy, dzięki czemu gra odniosła niespodziewany sukces.
Obecnie Tale of Tales, oprócz projektu kantorowskiego, pracują m.in. nad projektem "Cathedral in the Clouds", wykorzystującym wirtualną rzeczywistość oraz nad nową wersją "Endless Forest".
Oprócz gier, które trafiły na rynek, kolektyw Tale of Tales tworzył także projekty artystyczne dla podmiotów takich jak m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco (San Francisco Museum of Modern Art.), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Antwerpii, Savannah College of Art and Design.
PAP/ as/