Chiny tworzą specjalną strefę ekonomiczną w Szanghaju
Budowa obiektów na obszarze 28 km kw. szanghajskiej strefy wolnego handlu, skupionej wokół portu Yangshan, zostanie zakończona w ciągu 10 lat. Projekt jednego z największych centrów logistycznych świata został zatwierdzony przez chińską Radę Państwa.
Strefa wolnego handlu, obejmująca port Yangshan, obszar targowy Waigaoqiao i lotnisko międzynarodowe Pudong zapewni m.in. obsługę każdego rodzaju morskich statków towarowych i możliwość dalszego transportu towarów na obszarze Chin. Przedsiębiorstwa krajowe i zagraniczne uwolnione tu mają być od obciążeń podatkowych. Dzięki temu Szanghaj ma stać się jednym z ważniejszych ogniw systemu ekonomicznego i transportowego Azji.
Chińskie władze centralne będą nadzorować projekt budowy strefy, ale wszelkie prace związane z organizacją administracji, wprowadzeniem innowacyjnych metod handlu i usług, funkcjonowaniem rynku finansowego oraz inwestycjami należą do obowiązków samorządu Szanghaju, oświadczył premier Li Keqiang na środowym posiedzeniu Rady Państwa, gdzie projekt został ostatecznie zatwierdzony.
Budowa strefy jest nie tylko najważniejszym projektem inwestycyjnym realizowanym w Szanghaju, ale również jest jednym z priorytetowych zadań tegorocznego planu gospodarczego Chin, powiązanego z restrukturyzacją i reformami ekonomicznymi w kraju - dodał Li.
Szczegółowe dane o strefie wolnego handlu nie zostały jeszcze opublikowane, ale władze centralne we współpracy z samorządem lokalnym przygotowują już kompleksowy system funkcjonowania strefy. Zakłada ię wprowadzenie ułatwień m.in. administracyjnych dla firm krajowych oraz zagranicznych, poprawę obsługi inwestycji zagranicznych i opracowanie zasad rozliczania transakcji, powiedział Jian Danian, zastępca dyrektora administracyjnego strefy wolnego handlu w Szanghaju.
Zdaniem Hana Juna ze spółki COSCO Logistics (Shanghai) Heavy Haulage Co., należącej do chińskiej grupy transportowo-logistycznej, Szanghaj obecnie przyciąga wiele firm globalnych, ale tutejsza logistyka nie spełnia standardów światowych. Poza tym jest wiele problemów z systemem prawnym oraz z zarządzaniem i dlatego pilnie potrzebna jest poprawa całego systemu, w celu sprostania wymogom firm międzynarodowych - dodał.
Szanghaj jest centrum finansowym i siedzibą wielu ważnych firm globalnych, a zatem, według Zhou Shijiana, eksperta z Tsinghua University, strefa będzie promować bezpośrednie inwestycje zagraniczne w regionie delty rzeki Jangcy. Li Yiming, szef średniej firmy handlowej Shanghai Zhengzhang Import i Export Co, uważa, że strefa pomoże zwłaszcza małemu i średniemu biznesowi; umożliwi bezpośredni kontakt z partnerami zagranicznymi, uprości procedury handlowe, co np. w jego przypadku, pomoże w rozwoju działalności.
Shen Guilong, profesor ekonomii z szanghajskiej Akademii Nauk Społecznych jest przekonany, że strefa przyciągnie do Szanghaju wiele globalnych firm, które otworzą tu swoje biura operacyjne na rejon Azji i Pacyfiku, co może być jednym z ważnych czynników restrukturyzacji przemysłu i gospodarki chińskiej.
Billy Mak, profesor finansów na hongkońskim Baptist University, obawia się, że strefa szanghajska może zakwestionować status Hongkongu, jako morskiego centrum finansowego Chin. Dlatego też Rada Rozwoju Handlu w Hongkongu powołała stałą komisję do monitorowania wpływu nowego projektu na sytuację gospodarczą tego wydzielonego miasta.
(PAP)
jwn/ mki/