Lotos także wchodzi w wodór!
Grupa LOTOS uruchamia projekt badawczo-rozwojowy dotyczący elektrolizerów i ich integracji w rynku energii. Przy jego realizacji współpracować będzie z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, które są operatorem systemu przesyłowego w Polsce i są odpowiedzialne za bilansowanie Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Obie spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa zamierzają w ciągu najbliższych dni podpisać list intencyjny w tej sprawie. Jest to kolejny krok LOTOSU w stronę umacniania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji.
Jak czytamy w komunikacie spółki:
Grupa LOTOS podpisała list intencyjny z miastem Tczew na dostawy wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi oraz zakończyła studium wykonalności terminala LNG małej skali w Gdańsku.
Jak powiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych:
Cieszę się, że spółki Skarbu Państwa nadzorowane przez Ministerstwo Aktywów Państwowych coraz częściej inwestują w rozwój nowych technologii. Wodór przez wielu ekspertów uznawany jest za paliwo przyszłości, jednak na drodze do jego popularyzacji stoi jeszcze szereg wyzwań – między innymi opracowanie efektywnej kosztowo i jak najmniej wpływającej na środowisko naturalne metody jego pozyskiwania. Współpraca Grupy Kapitałowej LOTOS i Polskich Sieci Elektroenergetycznych może pomóc w rozwiązaniu tego problemu, a także przyczynić się do zmniejszenia emisyjności polskiego sektora elektroenergetycznego.
LOTOS zamierza pozyskać elektrolizery, by produkować zielony wodór oraz zweryfikować możliwość współpracy tych urządzeń ze zmienną generacją energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Elektrolizery wykorzystują energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Włączenie ich w systemy energii odnawialnej stwarza wyjątkowe możliwości.
– LOTOS aktywnie uczestniczy w realizacji Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, którego zadaniem jest wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji – podkreślił Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.
Jask wskazał Eryk Kłossowski, prezes Zarządu PSE SA:
Projekt Grupy LOTOS wpisuje się w szeroki kontekst zachodzących w energetyce zmian. PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy
Prowadzonych jest wiele badań i projektów rozwojowych na całym świecie w celu znalezienia optymalnych rozwiązań związanych z produkcją wodoru, przy wykorzystaniu energii słonecznej, wiatrowej i konwencjonalnej. W rozwiązaniach tych wodór produkowany jest w procesie elektrolizy. Następnie może być wykorzystany na cele przemysłowe, transportowe, czy też, w momencie wyższego zapotrzebowania na energię, może posłużyć do wspomagania sieci energetycznej.
Wyniki tych prac będą mogły być wykorzystane przez PSE do zapewnienia stabilizacji Krajowej Sieci Elektroenergetycznej, zwłaszcza w kontekście planowanego zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski. Powinno to również wpłynąć na ekspansję rynku wodoru i rozwiązań zeroemisyjnych oraz zostać wykorzystane przy realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.
Jak dodaje Marian Krzemiński, wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy LOTOS:
Projekty wodorowe to ważny element strategii rozwoju Grupy Kapitałowej LOTOS oraz dywersyfikacji jej przyszłych przychodów. Zamierzamy wykorzystać nasz potencjał i doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Dlatego też uruchamiamy kolejną inicjatywę, w której chcemy uczyć się nowych technologii we współpracy z ekspertami branży elektroenergetycznej.
Koncern realizuje projekt „Pure H2”, który otrzymał dofinasowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T w Gdańsku i Warszawie.
Polska przygotowuje się do opracowania swojej strategii wodorowej. Ważnym elementem tego planu jest działalność wodorowa Grupy LOTOS, która również pracuje nad swoją mapą drogową w tym zakresie. Ma ona wskazać konieczne działania, harmonogram i hierarchię ich wdrożenia, pozwalając na skuteczne wykorzystanie istniejących przewag i silnych stron koncernu. Założenia tego dokumentu zostaną oparte na dotychczasowej działalności związanej z produkcją wodoru na własne potrzeby oraz realizacją projektów badawczych takich jak Hestor (dotyczący opracowania technologii magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go w procesach rafineryjnych), czy wspomniany Pure H2.
Koncern zamierza też stworzyć strategię paliw alternatywnych. Obecnie trwa proces wyboru partnera, który po uwzględnieniu zasobów i kompetencji spółki, potencjału rynku oraz uwarunkowań zewnętrznych, dokona dogłębnej analizy i zidentyfikuje najbardziej atrakcyjne kierunki rozwoju w segmencie paliw alternatywnych w perspektywie do roku 2030.
Lotos/ as/
WARTO PRZECZYTAĆ:
Biznes na uwalnianiu „maltretowanych” zwierząt!