Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com

Tajna umowa Google i Facebooka. Blokowali konkurencję?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 stycznia 2021, 16:10

  • 0
  • Powiększ tekst

Tajna współpraca amerykańskich gigantów? Z dokumentów sądowych wynika że Google dał Facebookowi znaczną przewagę konkurencyjną w zautomatyzowanych aukcjach reklamowych. W zamian, Facebook nie uruchomił narzędzia do konkurowania z nim - informuje New York Times

W 2017 roku, Facebook zapowiedział, że testuje nowy sposób sprzedaży reklamy online, które mogłyby zagrozić kontroli Google’a na rynku reklamy cyfrowej. Ale niecałe dwa lata później, Facebook nagle stwierdził, że dołącza do sojuszu firm popierających podobne prace przez Google. Firma Marka Zuckenberga nigdy nie wytłumaczyła, dlaczego wycofała się ze swojego projektu.

Jednak amerykańskie media uzyskały dostęp do dokumentów przedstawionych jako dowód w procesie sądowym, który kilkunastu amerykańskich prokuratorów złożyło przeciwko Google o monopol na koniec 2020 roku. Można z nich wywnioskować, że oba międzynarodowe koncerny podpisały tajne porozumienie, skrajność. Pakt otrzymał nazwę „Jedi Blue”.

Facebook zapowiedział, że będzie licytował co najmniej 90 proc aukcji reklam, jeśli będzie mógł zidentyfikować użytkownika, który będzie je widział (na podstawie danych osobowych zebranych przez jego narzędzia) i obiecał wydać co najmniej 500 milionów na rok.

Właśnie najpoważniejszym twierdzeniem zawartym w projekcie skargi było to, że obie firmy z góry ustaliły, że Facebook wygra ustalony procent aukcji, na które składają oferty. Obydwie strony jednak zaprzeczają argumentom, że Jedi Blue jest antykonkurencyjne. Julie Tarallo McAlister, rzecznik prasowy Google, stwierdził, że skarga „niewłaściwie przedstawia tę umowę”. Dodała, że Facebook jest jedną z wielu firm, które uczestniczą w programie prowadzonym przez Google.

Czytaj też: Nowa polityka prywatności WhatsAppa: dane powędrują do Facebooka

NYT/KG

Powiązane tematy

Komentarze