Solaris dostarczy 24 autobusy elektryczne dla Ostrawy
Solaris podpisał z przewoźnikiem Dopravní Podnik w Ostrawie umowę na dostawę 24 swoich flagowych autobusów Urbino 12 electric, podała spółka. Zakończenie dostaw planowane jest na rok 2022 – poinformował we wtorek serwis isbnews.pl
Zgodnie z umową producenta z ostrawskim przewoźnikiem, oprócz pojazdów do miasta będą dostarczone także 24 ładowarki mobilne, a także 4 ładowarki serwisowe i 4 stacje do ładowania pantografowego.
Czytaj też: MKiŚ: Ekologiczny transport publiczny filarem rozwoju elektromobilności
Czytaj też: Nowy eksportowy hit Polski! Jesteśmy nr 1 w Unii!
Solaris oficjalnie poinformował, że jest zadowolony z decyzji firmy przewozowej z Ostrawy. Producent autobusów z Bolechowa podkreślił, że na ulicach europejskich miast jego pojazdy stają się coraz bardziej powszechne. Jak czytamy w portalu isbnews.pl, polska firma podała, że Dopravní Podnik z Ostrawy był jej pierwszym klientem w Czechach, ale zarazem, ponad 20 lat temu, pierwszym zagranicznym klientem, który kupił autobus Solarisa.
Decyzje zakupowe DPO odzwierciedlają ich bardzo restrykcyjne podejście w kwestii transformacji swojej floty i współgrają z przyjętym przez przewoźnika mottem: „Transport publiczny bez diesla!”. Tym bardziej cieszymy się, że pierwsze elektryczne autobusy naszej marki będą mogły być użytkowane przez mieszkańców tego regionu - powiedział członek zarządu Solarisa, odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i customer service, Petros Spinaris - informuje isbnews.pl.
Solaris Bus & Coach jest trzecim największym w Europie producentem autobusów z silnikami elektrycznymi. W 2018 r. 100 proc. udziałów tej polskiej firmy przejęła hiszpańska grupa CAF.
96 proc. rynku
W 2020 r. do Solarisa należało we Włoszech 83 proc., w Niemczech 43 proc., a w Polsce 96 proc. rynku e-autobusów. W pierwszych 9 miesiącach 2020 r. Solaris sprzedał ok. 260 e-autobusów – informował w grudniu dziennik „Rzeczpospolita”.
Sprzedaż e-autobusów z Polski stanowiła aż 46 proc. unijnego rynku tych pojazdów w okresie pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. A jeszcze trzy lata temu polski udział w sprzedaży w Europie wynosił zaledwie 10 proc.
Czytaj też: Volvo Wrocław: otrzymał nowe zamówienia na 850 e-autobusów
Dynamiczny wzrost produkcji elektrycznych autobusów w Polsce jest także odpowiedzią na zachęty ustawowe. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, którą wprowadzono w 2018 r., stanowi, że floty miast powyżej 50 tys. mieszkańców będą zobowiązane posiadać co najmniej 5 proc. e-autobusów w 2021 r., 10 proc. w roku 2023 i 20 proc. w roku 2025 - informował portal dw.com. W 2028 r. na terenach miejskich ma kursować już 30 proc. elektrycznych autobusów.
Konkurentami Solarisa w produkcji e-pojazdów w Polsce są m.in. Scania, Volvo i MAN. Jak informował portal dw.com, 99 proc. zarejestrowanych na całym świecie autobusów elektrycznych w 2018 r. pochodziło z Chin. Potężnym rywalem w dostawach elektrycznych autobusów Solarisa na rynki europejskie jest chińska marka Build Your Dream (BYD) – obecnie drugi największy ich dostawca w Europie – wytwarzający je w węgierskiej fabryce w Komárom. BYD chce w najbliższym czasie zwiększyć skalę produkcji z około 200 sztuk e-autobusów w roku ubiegłym do 1000 sztuk.
Marcin Tronowicz