Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

„Ekogroszek” nawiązuje do ekologii i wprowadza w błąd

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 kwietnia 2021, 22:10

  • 2
  • Powiększ tekst

Pozew w sprawie nieuczciwych praktyk rynkowych stosowanych przez dystrybutora „ekogroszku” trafił do sądu - poinformowała Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Według organizacji chodzi o tzw. greenwashing, czyli nieuzasadnione kreowanie ekologicznego wizerunku produktu.

Kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko Tokarzewska złożyła we wtorek pozew przeciwko jednemu z wiodących na polskim rynku przedsiębiorstw sprzedających węgiel do ogrzewania gospodarstw indywidualnych typu „ekogroszek”.

Wezwaliśmy pozwaną firmę do zaniechania nieuczciwej praktyki rynkowej polegającej na sprzedaży nieekologicznego opałowego produktu węglowego pod nazwą zawierającą przedrostek +eko+ oraz o zaprzestanie wprowadzających w błąd działań promocyjnych, które mogą sugerować, iż spalanie węgla może być przyjazne dla środowiska – poinformowała organizacja ClientEarth.

Jej zdaniem jest to przykład greenwashingu, czyli nieuczciwej praktyki rynkowej, która w nieuzasadniony sposób kreuje ekologiczny wizerunek produktu lub firmy wprowadzając tym samym odbiorców w błąd.

Fundacja podała, że w złożonym we wtorek w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozwie organizacja argumentuje, iż produkt węglowy „ekogroszek” sprzedawany jest w opakowaniach, które mogą powodować u konsumentów mylne przekonanie o rzekomej ekologiczności tego produktu. Chodzi tu o grafiki zawierające kolor zielony, motywy przyrodnicze, a także przekazy marketingowe sugerujące ekologiczny charakter sprzedawanego produktu.

Opierając się na przepisach Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym domagamy się od pozwanego zmiany nazwy sprzedawanych produktów na niezawierającą odniesień do ekologii, zaprzestania nieuczciwych praktyk rynkowych, w tym zmiany opakowań sprzedawanego produktu, publikacji oświadczenia w ogólnopolskim dzienniku, w którym firma przyzna się do stosowania nieuczciwej praktyki greenwashingu, a także zapłaty 1500 zł na rzecz Białowieskiego Parku Narodowego - poinformowała ClientEarth.

W styczniu br. Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi zaapelowała do producentów i dystrybutorów węgla o zaprzestanie stosowania nazwy „ekogroszek”. Apel został również przekazany do instytucji zajmujących się zwalczaniem nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ochroną praw konsumentów, w tym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ClientEarth przypomniało, że „ekogroszek” to przeznaczony dla gospodarstw domowych węgiel o niskiej gramaturze, którego popularność w ostatnich latach stale rośnie. Zgodnie z szacunkami organizacji w Polsce z tego paliwa może korzystać nawet 30 proc. gospodarstw domowych.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: Tajemnice Czarnobyla. Odtajniono dokumenty!

Powiązane tematy

Komentarze