Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Każde doświadczenie ma znaczenie dla rozwoju kariery

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 sierpnia 2021, 12:00

  • 0
  • Powiększ tekst

Pierwsze doświadczenia zawodowe odgrywają dużą rolę w dalszym rozwoju kariery. Często większą, niż np. ukończony kierunek studiów – wynika z najnowszego badania Pracuj.pl „Doświadczenie ma znaczenie”.

Według 83 proc. młodych respondentów każda podjęta praca była dla nich ważną lekcją na początku życia zawodowego. Badani podkreślali także, że rekruter doceniał informacje o innych dodatkowych aktywnościach, które podejmowali np. poza uczelnią czy miejscami pierwszej pracy.

Młode osoby rozpoczynające karierę zawodową słyszą coraz częściej o potrzebie zdobywania doświadczenia na jak najwcześniejszym etapie życia. Jak postrzegają one kwestie związane ze startem kariery? Aby tego się dowiedzieć, Pracuj.pl przeprowadził badanie „Doświadczenie ma znaczenie” wśród studentów i absolwentów – użytkowników portalu. 94 proc. spośród badanych deklarowało posiadanie pierwszych doświadczeń zawodowych. Badanie towarzyszy kampanii „Każde doświadczenie ma znaczenie” prowadzonej m.in. na YouTube i w mediach społecznościowych Pracuj.pl.

Pierwsze ustalenia badania przynoszą słodko-gorzkie wyniki. Według ponad połowy respondentów (51 proc.) młode osoby mają dziś więcej możliwości rozwoju kariery, niż osoby będące na tym samym etapie życia 10 lat temu. Tylko 20  proc. respondentów nie zgodziło się z tą opinią, a 29 proc. nie miało określonego zdania. Optymizm wynikający z powyższych odpowiedzi odbija się jednak od niemal mitycznej już kwestii braku doświadczenia. Aż 40 proc. badanych wymieniło je jako największe wyzwanie osób rozpoczynających karierę zawodową. To wynik o tyle znaczący, że pochodził z pytania otwartego – w którym respondenci mogli podać dowolne przykłady.

Jak zauważa Katarzyna Kociuba z Grupy Pracuj, anegdoty o oczekiwaniu kilkuletniego stażu w zawodzie od młodych dorosłych stały się w ostatnich latach niemal dyżurnym tematem gorzkich dowcipów wśród 20-latków. Warto jednak traktować „doświadczenie” jako bardziej szerokie pojęcie i dzielić się na etapie rekrutacji różnorodnymi aktywnościami – niekoniecznie tylko tymi związanymi bezpośrednio z pracą.

Według odpowiedzi respondentów Pracuj.pl, brak doświadczenia zawodowego bywa barierą trudną do przeskoczenia. Zdają sobie oni sprawę z potrzeby zdobywania praktycznych kompetencji w miejscach pracy, jednak czasem muszą mierzyć się z trudnym progiem wejścia do zawodu czy specjalizacji. To zrozumiałe obawy, na które jednak istnieją sposoby. Rekruterzy podkreślają, że konstruując pierwsze CV czy idąc na pierwsze w życiu rozmowy kwalifikacyjne warto myśleć szeroko o swoich życiowych doświadczeniach. O przyjęciu młodej, zaczynającej karierę osoby do pracy mogą decydować bowiem także pozazawodowe aktywności, pokazujące nasze atuty przydatne w przyszłej pracy – komentuje Katarzyna Kociuba.

Jak wynika z odpowiedzi badanych młodych osób wchodzących na rynek pracy, większość z nich ma czym się chwalić, mówiąc o dodatkowych aktywnościach. Tylko co czwarty respondent nie angażował się w żadne niestandardowe działanie podczas studiów. W gronie trzech najczęściej wymienianych znalazły się dodatkowe kursy językowe (36 proc.), wolontariat (35 proc.) oraz działalność w kołach naukowych (29 proc.). Niewiele mniej osób wymieniło organizowanie projektów i zaangażowanie w organizacje studenckie (po 26 proc.).

Jakie motywacje kierują badanymi podejmującymi się dodatkowych aktywności? Większość z nich przyznaje, że ważnym czynnikiem było zdobycie odpowiednich doświadczeń dobrze postrzeganych przez pracodawców. Według 63 proc. zaangażowanie w dodatkowe działania ułatwia zdobycie w przyszłości dobrej pracy. Niewiele mniej, bo 55 proc. przyznaje, że w ich ocenie ponadprogramowe aktywności w młodym wieku mają duże znaczenie w dalszym życiu zawodowym.

W jaki sposób działania, o których mówią respondenci, przekładają się na rekrutację? 78 proc. badanych umieszcza informację o dodatkowych aktywnościach w swoim CV lub mówi o nich podczas rozmów rekrutacyjnych. Kolejne 11 proc. nie wspomina o nich podczas rekrutacji, ale ma zamiar robić to w przyszłości, a 11 proc. nie chce się chwalić tymi działaniami.

Zaangażowanie kandydata w dodatkowe aktywności takie jak np. kursy językowe, studenckie organizacje czy wolontariat zazwyczaj jest doceniane przez specjalistów HR. Tylko 21 proc. badanych twierdzi, że informacja o nich nie została dostrzeżona przez rekrutera, a zaledwie 2 proc. - że zauważył je, ale ocenił negatywnie. Natomiast ponad połowa (52,5 proc.) respondentów spotkała się z pozytywną reakcją specjalisty HR.

Wśród pierwszych doświadczeń zawodowych najczęściej wymieniana była praca na pełny etat (68 proc. tej grupy), a dopiero w dalszej kolejności staże i praktyki (55 proc.), prace dorywcze (48 proc.) oraz praca wakacyjna w Polsce (40 proc.). Ponadto 20 proc. respondentów deklarowało pracę wakacyjną zagranicą (20 proc.), 15 proc. - pracę na zlecenia a 6 proc. - własną firmę.

Choć staże i praktyki nie okazały się w badaniu najczęściej wybieraną formą pracy, zdecydowanie przodowały pod kątem zdobywania doświadczeń zgodnych z kierunkiem studiów. Nabycie takiej wiedzy deklarowało 84 proc. uczestniczących w nich osób.

Grupa badanych osób składała się ze studentów i absolwentów uczelni wyższych. To grupa, której szczególnie dotykają zmiany na rynku pracy. Eksperci podkreślają, że na uczelniach systematycznie maleje liczba studentów. Częściowo wynika to z kwestii demograficznych, ale na spadek zainteresowania uczelniami wyższymi zdaje się mieć wpływ także ich słabszy wizerunek.

Najnowsze badania Pracuj.pl pokazują, że studenci i absolwenci nie są przekonani co do realnego wpływu wiedzy zdobytej na uczelni na zdobycie pracy. 64 proc. badanych uważa bowiem, że ukończenie studiów nie jest konieczne, by z powodzeniem rozwijać karierę zawodową.

Jeszcze dwa lata temu w raporcie Pracuj.pl „Najważniejszy egzamin: kariera” podobną opinię wyrażało mniej, bo 1/3 badanych. Studenci i absolwenci biorący udział w najnowszym badaniu wyrażają także otwarcie spore wątpliwości odnośnie dopasowania programów zajęć na uczelni do wymagań współczesnej kariery. Tylko niecała 1/4 (23 proc.) zgadza się z opinią, że studia wyższe dobrze przygotowują do kariery i pomagają młodym osobom wejść na rynek pracy.

Choć pierwsze próby zdobycia praktyki w nowych dziedzinach mogą być dla wielu osób zaczynających karierę stresujące – zdecydowana większość badanych nie ma wątpliwości, że warto po nie sięgać. Według 83 proc. respondentów ważne są różne doświadczenia zawodowe – nie tylko te związane bezpośrednio ze zdobytą formalną edukacją. 78 proc. dodaje, że praca w młodym wieku ułatwia późniejszy rozwój zawodowy, a dla 7 na 10 – pozwoliła zrozumieć, jaką ścieżkę kariery powinni obrać.

Wypowiedzi badanych młodych osób, a także obserwacje zmian na rynku pracy w ostatnich latach pozwalają stwierdzić z pewnością, że każde doświadczenie zawodowe ma znaczenie. Nawet praca wakacyjna, wolontariat czy zaangażowanie w różne stowarzyszenia może mówić coś ważnego o nas jako kandydacie czy kandydatce. Zdecydowaliśmy się na organizację kampanii i badania, by zwrócić uwagę naszych najmłodszych talentów na wiele atutów, które mają, a których mogą nawet sami nie być świadomi. Dlatego tak ważne jest, by próbować, aplikować o pracę, mówić o swoich talentach nawet, gdy „twardego” doświadczenia brak. Tylko między styczniem i lipcem tego roku na Pracuj.pl ukazało się ponad 36 000 ofert pracy dla stażystów, praktykantów i młodszych specjalistów. Warto sprawdzać możliwości – podsumowuje Katarzyna Kociuba.

Badanie „Doświadczenie ma znaczenie” zostało zorganizowane w lipcu 2021 na grupie 578 użytkowników portalu Pracuj.pl - studentów i absolwentów uczelni wyższych. Badanie przeprowadzono metodą CAWI - profesjonalnego formularza internetowego. Celem badania było poznanie opinii i postaw respondentów w obszarze pierwszych doświadczeń zawodowych, dodatkowych aktywności podczas trwania nauki w szkole wyższej, a także oceny wpływu edukacji na uczelni na rozwój zawodowy.

PR/RO

CZYTAJ TEŻ: Szwajcaria nie wstrzyma użycia paliw kopalnych po 2050 r.

Powiązane tematy

Komentarze