Analizy
AI to pomoc w nauce dla większości rodziców / autor: Pixabay
AI to pomoc w nauce dla większości rodziców / autor: Pixabay

Sztuczna inteligencja już na stałe w tornistrze

Analitycy On Board Think Kong

  • Opublikowano: 14 września 2025, 12:00

  • Powiększ tekst

Rodzice coraz częściej podchodzą do nowych technologii z rozwagą, sztuczna inteligencja w nauce postrzegana jest głównie jako wsparcie, a czas spędzany przez dzieci przed ekranami w roku szkolnym zostaje mocno ograniczony. Zamiast skrajności dominuje podejście oparte na poszukiwaniu równowagi.

Ocena korzystania przez dziecko z narzędzi AI / autor: materiały prasowe
Ocena korzystania przez dziecko z narzędzi AI / autor: materiały prasowe

Korzystanie z AI coraz popularniejsze

Z badania zrealizowanego na zlecenie agencji On Board Think Kong wynika, że ponad połowa rodziców ocenia korzystanie przez ich dzieci z narzędzi AI w nauce jako pomocne. Jednocześnie tylko około 10 proc. ankietowanych uważa tę kwestie za problematyczną. Tylko niemal 9 proc. rodziców deklaruje, że jego dziecko wcale nie korzysta z AI w edukacji.

Badanie pokazuje również, że większość rodziców stara się w pewnym stopniu kontrolować czas ekranowy dzieci po wakacjach. Ponad jedna czwarta (26 proc.) wprowadza jedynie niewielkie ograniczenia, redukując go o 1–2 godziny względem wakacji. Z kolei niemal co trzeci rodzic (31 proc.) decyduje się na bardziej wyraźne zmiany, skracając czas ekranowy swoich dzieci mniej więcej o połowę w porównaniu z latem. A na radykalne zmiany ograniczające czas ekranowy do minimum decyduje się aż 16 proc. ankietowanych.

Limitowanie dziecku korzystania ze smartfona i innych urządzeń elektronicznych / autor: materiały prasowe
Limitowanie dziecku korzystania ze smartfona i innych urządzeń elektronicznych / autor: materiały prasowe

Cyfrowa Równowaga w domu

Rodzice coraz wyraźniej pokazują, że chcą świadomie zarządzać technologią w życiu swoich dzieci. Z jednej strony dają przyzwolenie na korzystanie z AI jako narzędzia wspierającego naukę ponad połowa z nich ocenia je jako pomocne, a tylko nieliczni widzą w tym problem. Z drugiej strony ograniczają czas spędzany przed ekranem w trakcie roku szkolnego, często redukując go nawet o połowę w porównaniu z wakacjami. To sygnał, że w komunikacji o nowych technologiach warto akcentować równowagę AI jako sprzymierzeńca edukacji, przy jednoczesnym dbaniu o zdrowe nawyki cyfrowe.

Wyniki badania pokazują wyraźną zmianę w podejściu rodziców do nowych technologii – dostrzegają oni wartość AI w edukacji, a jednocześnie coraz świadomiej ograniczają czas ekranowy. To ważny sygnał dla marek i instytucji edukacyjnych, by mówić o nowych technologiach w kontekście równowagi – jako narzędziu wspierającym naukę, ale też wymagającym świadomego podejścia do czasu spędzanego przed ekranem” – komentuje Norbert Ofmański z agencji On Board Think Kong.

Badanie zostało przeprowadzone metodą przez SW Research CAWI w dniach 25-29 sierpnia 2025 r. na ogólnopolskiej próbie 1021 dorosłych Polek i Polaków. Próba została zweryfikowana i zważona pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości oraz wykształcenia.

Materiały prasowe On Board Think Kong, oprac. Sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych