Prezes UOKiK: Influencerzy muszą być świadomi odpowiedzialności, jaka na nich ciąży
Jak regulować rynek influence marketingu, jak prawidłowo oznaczać reklamy na kontach influencerów w social mediach i o odpowiedzialności twórców za konsumentów, zwłaszcza tych młodych - o tym mówił Tomasz Chróstny w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl. - - Kryptoreklama powinna być wstydem dla influencerów.
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiedział, że informacja o działaniach urzędu była na tyle istotna dla rynku, że że sami zainteresowani rozpoczęli zmiany w oznakowaniu treści sponsorowanych w social mediach.
To bardzo dobra informacja na starcie postępowania.
Na pytanie: Dlaczego Urząd postanowił zająć się tematem oznaczeń treści sponsorowanych na kontach influencerów w mediach społecznościowych?
W ubiegłym roku zaczęliśmy zdecydowane działania wobec influencerów promujących piramidy finansowe. Jedna z takich osób dostała karę prawie 450 tysięcy złotych za nieuczciwe praktyki rynkowe [chodzi o youtubera Damiana Żukiewicza - przyp. red.]. Wobec innych toczą się postępowania. Prowadząc tamte działania, zauważyliśmy problem innej nieuczciwej praktyki rynkowej, mianowicie kryptoreklamy. Solidny standard w zakresie uwidaczniania reklamy, który został wypracowany w mediach tradycyjnych, to jest w telewizji, prasie, radiu, diametralnie różni się od tego, z czym konsumenci spotykają się w mediach społecznościowych. Pamiętajmy, że dziś influencerzy mają bardzo silny wpływ na decyzje konsumenckie. Dla wielu, zwłaszcza młodych odbiorców, twórcy internetowi to podstawowy autorytet i źródło wzorców zachowań, także konsumenckich. Stąd chcemy, aby osoby, które mają tak mocny wpływ na młodych konsumentów, rzetelnie i odpowiedzialnie podchodziły do własnego przekazu - odpowiada prezes UOKiK
Dlatego odbiorcy przekazu powinni móc bez trudności, w łatwy i przystępny sposób odróżnić, czy dana publikacja jest reklamą, czy indywidualną i niezależną opinią.
W świetle prawa influencerzy to najczęściej przedsiębiorcy - tej świadomości nie mają ich odbiorcy. Tym samym influencerzy mają określone obowiązki w zakresie reklamy, czy też szerzej – informacji przekazywanych konsumentom.
Prezes zaznaczył, że chce, aby standardy i zasady znane z mediów tradycyjnych obowiązywały także na portalach społecznościowych.
Influencerzy muszą być świadomi odpowiedzialności, jaka na nich ciąży. Muszą jasno i rzetelnie komunikować się z konsumentami.
Czytaj także: Daniel Obajtek: Ceny paliwa powinny zacząć się normować
wirtualnemedia.pl/gr