Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Optymalizacja podatkowa, czyli sposób na płacenie niższych podatków

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 marca 2014, 12:18

    Aktualizacja: 11 marca 2014, 08:40

  • Powiększ tekst

Największa polska spółka odzieżowa LPP S.A. z siedzibą w Gdańsku ( właściciel marek Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay ) pod koniec grudnia 2013r. dokonała tzw. optymalizacji podatkowej, czyli przeniosła swoje znaki towarowe do rajów podatkowych. Podpisała umowę ze spółką Gothals Limited z siedzibą w Nikozji na Cyprze na używanie znaków: House, Mohito i Sinsay. Natomiast spółka Gothals Ltd przeniosła prawa do tych znaków na Jaradi Limited spółkę prawa Zjednoczonych Emiratów Arabskich z siedzibą w Dubaju. Co ciekawe obie zagraniczne spółki są własnością LPP. Podobnie spółka postąpiła w 2011r. ze znakami towarowymi Reserved i Cropp.

Celem powyższych zabiegów jest zaoszczędzenie na płaconych podatkach w Polsce, gdzie w porównaniu do rajów podatkowych obciążenia są bardzo wysokie. Na Cyprze podatek dochodowy wynosi 12,5%, zaś w Zjednoczonych Emiratach Arabskich stanowi 0% (słownie: zero). Dzięki umowom międzynarodowym o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Polskę z tymi krajami, spółka LPP legalnie może rocznie zaoszczędzić miliony złotych.

Firma LPP została założona przez Marka Piechockiego i Jerzego Lubiańca na początku lat 90. Na początku zajmowała się importem odzieży z Turcji. W 2001r. zadebiutowała na giełdzie i wtedy cena jednej akcji wynosiła niecałe 50zł, a obecnie za akcje trzeba zapłacić aż 8500zł. Wartość rynkowa spółki notowanej na giełdzie w Warszawie przekracza 15,5 mld zł.

Spółka LPP prowadzi sprzedaż w 11 krajach Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie posiada 1325 salonów. W Polsce ma już 855 sklepów i jest obecna w większości galerii handlowych. Za granicą posiada 470 sklepów, w tym 226 jest w samej Rosji. Rozmachem działania spółka LPP S.A. stara się dorównać hiszpańskiej firmie Inditex, właściciela m.in. marki Zara, czy szwedzkiej firmie H&M. W 2013r. przychód firmy ze sprzedaży ubrań wyniósł 4,1 mld zł.

Koncern w celu obniżenia kosztów produkcji szyje ubrania w szwalniach zlokalizowanych na Dalekim Wschodzie, głównie w Chinach i Bangladeszu. Przyczyną są niższe koszty pracy w krajach azjatyckich. W kwietniu 2013r. o firmie zrobiło się głośno w mediach, gdy na gruzach fabryki odzieżowej Rana Plaza w mieście Savar, 30 km od Dhaki w Bangladeszu znaleziono metki Cropp, jednej z rodzimych marek LPP. W wyniku zawalenia się ośmiokondygnacyjnego budynku gdzie mieściły się zakłady odzieżowe, zginęło 1133 pracowników, którzy pracowali za marne grosze w skandalicznych warunkach pracy. Minimalna praca w Bangladeszu wynosi ok. 38 dolarów miesięcznie, czyli niewiele ponad dolara na dzień.

Przypominam, że Bangladesz co roku eksportuje odzież wartą 20 miliardów dolarów, głównie do USA i Europy. Zaś udział ubrań produkowanych na zlecenie LPP stanowi ok. 0,3% całego eksportu odzieży z tego kraju. W Bangladeszu produkuje odzież m.in. francuski Carrefour, hiszpański Inditex ( właściciel marek Zara i Massimo Dutti ), szwedzki H&M, amerykański PVH ( właściciel marek Tommy Hilfinger i Calvin Klein ), włoski Benetton, brytyjski Marks and Spencer, C&A, niemiecki Tchibo, amerykańska sieć Wal-Mar i Gap, a także Tesco, Lidl, Leclerc, Aldi, Mango, Puma, Esprit, New Look, Mothercare, Sainsbury's, Next, Abercrombie&Fitch, s.Oliver i wiele innych firm.

Po dokonaniu przez LPP S.A. przeniesienia znaków towarowych do rajów podatkowych, w Polsce rozpoczęła się dyskusja publiczna czy przypadkiem nie mamy do czynienia z oszustwem podatkowym. Stowarzyszenie Młodzi Socjaliści z Łodzi uruchomili na facebooku stronę nawołującą do bojkotu zakupów w sklepach LPP. Na wniosek spółki LPP strona została zamknięta przez operatora serwisu. Ponadto stowarzyszenie złożyło w gdańskiej prokuraturze zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez LPP S.A. w postaci zarzutu naruszenia art. 55 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy ( t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 186 z późn. zm. ), który brzmi: „Podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności, posługuje się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu i przez to naraża podatek na uszczuplenie (...)”. Nadto stowarzyszenie zwróciło się do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z zapytaniem, czy unikanie opodatkowania w Polsce przez firmę LPP S.A. jest już przedmiotem kontroli ze strony tutejszego urzędu. Niestety nawoływanie do bojkotu zakupów w sklepach LPP nie osiągnęło zamierzonego celu. Spółka w raporcie nr 5/2014 z dnia 3 marca 2014r. podała, że wartość przychodów ze sprzedaży zrealizowanych w okresie stycznia i lutego 2014 roku wyniosła ok. 586 mln zł. Przychody te były wyższe o ok. 28% od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W Polsce idea patriotyzmu gospodarczego nie jest zbyt silna i raczej objawia się w deklaracjach niż w rzeczywistych decyzjach zakupowych. Ponadto trudno jest być patriotą gospodarczym gdyż Sejm ustawą z dnia 20 kwietnia 2004r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej ( Dz.U. Nr 96, poz. 959 z późn. zm. ) z dniem 1 maja 2004r. usunął obowiązek podawania przez sprzedawców informacji o kraju pochodzenia sprzedawanego towaru. Co więcej wśród Polaków istnieje silne przekonanie, że sprzedawane w galeriach handlowych towary są produkowane w krajach zachodnich. Konsumenci sądzą, że nabywają produkty wysokiej jakości, którego gwarantem są zachodni producenci. Powszechna jest opinia ze kraje zachodnie są liderem w produkcji wyrobów tekstylnych zaliczanych do marek luksusowych, charakteryzujących się wysoką jakością i stosunkowo wysoką ceną.

Reasumując, wskazać należy, że stosowanie optymalizacji podatkowej nie jest niczym nowym. Szczególnie chętnie z tej możliwości korzystają hipermarkety, które działają na terenie Polski. Co ciekawe ponad 90% dużych spółek stosuje optymalizację podatkową. Wykorzystanie znaków towarowych do zapłaty niższych podatków jest na tyle popularne, że nawet spółki ze 100% udziałem skarbu państwa ją stosują.

Krzysztof Krasowski

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

Polecamy książkę:"System podatkowy"

autor:Wojciech Maruchin

System podatkowy

 

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych