Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Pasażerowie wcale nie chcą latać

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 maja 2014, 16:54

    Aktualizacja: 15 maja 2014, 16:54

  • Powiększ tekst

Blisko 200 tys. skarg dotyczących m.in. odwołania lotu, czy odmowy przyjęcia na pokład samolotu złożyli pasażerowie linii lotniczych w latach 2010-2012. KE chce usprawnić egzekwowanie praw pasażerów.

Komisja Europejska opublikowała dziś dokument dotyczący rozpatrywania skarg i egzekwowania praw pasażerów transportu lotniczego w Europie w latach 2010-2012.

Wynika z niego, że liczba skarg kierowanych do władz krajowych dotyczących odszkodowań i pomocy zmniejszyła się od pamiętnego roku 2010, kiedy nastąpiły zakłócenia w ruchu pasażerskim z powodu chmury pyłu wulkanicznego oraz opadów śniegu.

Jak podała KE, z danych dostarczonych przez krajowe organy wykonawcze z 28 państw członkowskich oraz Islandii, Norwegii i Szwajcarii wynika, że w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów w 2010 r. złożono 91 tys. 726 skarg, w 2011 r. było to 52 tys. 675, a w 2012 r. - 56 tys. 478 skarg.

Według KE krajowe organy wykonawcze niechętnie odnosiły się do nakładania kar na przewoźników lotniczych dopuszczających się naruszeń. "Kary zastosowano tylko w nieco ponad 1 proc. przypadków. Pokazuje to, że kary nakładane są w ostateczności, gdy już wszystkie inne środki stosowane w celu zapewnienia zgodności zawiodą" - czytamy w komunikacie KE. Komisja dodaje jednak, że mimo to kary nakładane na linie lotnicze dopuszczające się naruszeń są lepiej opracowane i stosowane. Oznacza to, że chociaż nakładanych kar jest niewiele, to stanowią one coś więcej niż tylko pisemne ostrzeżenie.

"Jestem dumny z osiągnięć Europy w dziedzinie praw pasażerów w ostatnich pięciu latach. Ale prawa mają znaczenie tylko wtedy, gdy są skutecznie egzekwowane. Komisja będzie starała się zapewnić, by podróżni byli w pełni świadomi swych praw i wiedzieli, jak złożyć skargę, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Głównym celem trwającego przeglądu praw pasażerów linii lotniczych jest również usprawnienie stosowania i egzekwowania tych praw" - powiedział cytowany w komunikacie wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport Siim Kallas.

Komisja przypomniała, że w marcu 2013 r. zaproponowała pakiet środków mających na celu zapewnienie, by pasażerowie linii lotniczych mieli nowe i lepsze prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży, jeżeli utknęli na lotnisku, a także usprawnienie procedury składania skarg. Propozycje te są obecnie dyskutowane w Parlamencie Europejskim i Radzie.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych