Wino zalega magazyny. Co ze znakami akcyzy?
Ministerstwo Finansów chce wydłużyć okres ważności znaków akcyzowych, naniesionych na jednorazowe opakowania wina, o rok, do końca 2025 r. – wynika z projektu rozporządzenia, który został w poniedziałek opublikowany na stronach RCL.
W poniedziałek na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich. Jak wyjaśniono w rozporządzeniu, projekt jest „odpowiedzią na postulaty branży winiarskiej, która zwróciła się do Ministra Finansów o wydłużenie terminu ważności ww. znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich do dnia 31 grudnia 2025 r.”.
„Uzasadniając swój wniosek branża winiarska wskazała, że mali importerzy, producenci, jednostki handlu hurtowego i detalicznego oraz podmioty działające w kanale sprzedaży obejmującym hotele, restauracje, catering lub kawiarnie (HoReCa) posiadają nadal niesprzedany towar opatrzony banderolami o tzw. +starym+ wzorze i wskazują na problemy z jego zbytem” – czytamy w uzasadnieniu.
Od 2022 r. znaczący spadek sprzedaży wina
Jak wskazano, przyczyną spowolnienia wymiany banderol na produktach obecnych na rynku są spadki sprzedaży.
„Od 2022 r. branża doświadcza znaczącego ograniczenia konsumpcji wina. W 2023 r. wolumenowo sprzedaż +wina total+ (ogólnie ujęta grupa różnych kategorii wyrobów winiarskich), wg danych CMR obejmujących sklepy detaliczne do 2500 m2 , zmniejszyła się o 12,7 proc., podczas gdy branża, przygotowując się do procesu zmiany znaków akcyzy na nowy wzór, zakładała stały wzrost o 6 proc. rok do roku, bazując na doświadczeniu poprzednich lat i prognozach analityków. Wskazano ponadto na szczególnie trudną sytuację, która jest w segmencie super premium, tj. powyżej 50 zł za butelkę 0,75 l. Szacunki wskazują, że „starymi” banderolami oznaczone jest tam jeszcze nawet ponad 20 proc. towaru” – czytamy w uzasadnieniu.
Dodano w nim, że w efekcie w magazynach producentów i importerów znajdują się nadal duże ilości towaru, a odbiorcy już odmawiają przyjęcia ich w obawie, że nie zdążą ze sprzedażą przed końcem 2024 r.
Firmy dostaną jeszcze rok, by sprzedać zapasy
„Wydłużenie terminu ważności „starych” banderol naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich o kolejny rok umożliwi przekazanie tego towaru jednostkom handlu, które na chwilę obecną deklarują, że nie przyjmą opakowań wina opatrzonych „starymi” banderolami, jeśli nie będą miały pewności, że zdążą z jego sprzedażą. Mając na uwadze powyższe oraz przyjmując strategię pomocy przedsiębiorstwom, projekt przewiduje przedłużenie o dodatkowy rok, tj. do dnia 31 grudnia 2025 r., okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich przed dniem 1 stycznia 2022 r.” – czytamy w uzasadnieniu.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia.
Marek Siudaj (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Fala zwolnień sunie przez Niemcy
Złe wieści dla Polaków z kredytami