
TYLKO U NAS
Rekordowa wpłata do budżetu. InPost wysoko zawiesza poprzeczkę
Czy InPost zapłaci najwyższy CIT w branży za zeszły rok i po raz kolejny zdeklasuje wielkie firmy logistyczne działające w naszym kraju? Wiele wskazuje na to, że tak. Ten wiodący dostawca usług kurierskich, w 2024 roku pobił swój rekord i wpłacił do budżetu 380 mln zł, o 110 mln zł więcej niż rok wcześniej. Wówczas, porównując CIT w branży za 2023 rok, była to dwu i półkrotność podatku całej konkurencji razem wziętej.
Wysoki podatek to przede wszystkim efekt rosnących w 2024 roku o 23,5 proc. przychodów, które osiągnęły prawie 11 mld zł. Skorygowana EBITDA, czyli wynik finansowy przed opodatkowaniem i odsetkami, wzrosła o 33,5 proc., do 3,6 mld zł.
Polskie obowiązki
- _W ubiegłym roku po raz kolejny rośliśmy szybciej niż rynki e-commerce, na których jesteśmy obecni – a tym samym zwiększyliśmy nasz udział we wszystkich kluczowych krajach - pisał do inwestorów Rafał Brzoska, założyciel i prezes Grupy InPost; spółka jest notowana na giełdzie Euronext w Amsterdamie, jej akcje są dostępne także na rynku GlobalConnect na warszawskim parkiecie.
W 2024 roku InPost dostarczył ponad 1,1 miliarda przesyłek, o 22 proc. więcej niż 2023, zwiększył liczbę paczkomatów o 32 proc., jest numerem jeden pod względem liczby maszyn we Francji i Wielkiej Brytanii, a na rynkach europejskich, na których działa, zajął pozycję trzeciego największego dostawcy e-commerce B2C.
Standardy w obsłudze konsumentów e-commerce w Polsce są naszym punktem odniesienia dla pozostałych rynków - pisał Rafał Brzoska. - Nie zapominamy, że jesteśmy polską firmą i jako taka mamy polskie obowiązki, w tym także podatkowe. Od lat wpłacamy do polskiego budżetu podatek CIT na rekordowym poziomie.
Rosną przychody gigantów
Zagraniczne firmy logistyczne nie opublikowały jeszcze danych finansowych dotyczących swojego biznesu w Polsce w 2024 roku, ale na poziomie całych grup takie raporty już się pojawiły. Np. DHL w swoim sprawozdaniu informuje, że jej przychody w 2024 r. wzrosły o 3 proc., do 84,2 mld euro, firma zapłaciła 344 mln euro podatku dochodowego w pierwszym kwartale i 347 mln euro w trzecim kwartale.
Z kolei Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska, mówił “Pulsowi Biznesu”, że przychody firmy wzrosły w zeszłym roku o ok. 17 proc. (w 2023 r.wyniosły 3,85 mld zł). W GLS Poland rok finansowy trwa od 1 kwietnia do końca marca, więc na podsumowanie jest jeszcze za wcześnie, nie mniej jednak Tomasz Zwiercan, dyrektor zarządzający GLS Poland w rozmowie z Portalem TSL powiedział, że przychody w zeszłym roku wzrosły dwucyfrowo.
Dla branży ubiegły rok - choć niełatwy z powodu globalnych perturbacji, wysokich cen energii i rosnących kosztów logistyki - był więc udany. Jak przełoży się to na ich wpłaty z tytułu podatku CIT do polskiego budżetu?
Gdzie są zyski?
W 2023 roku InPost pod tym względem zdeklasował swoich rywali. Grupa InPost zapłaciła ponad 250 mln zł podatku dochodowego CIT. Wszystkie firmy kurierskie działające w Polsce - 97,9 mln zł, ponad dwu i półkrotnie mniej niż InPost.
- Jesteśmy polską firmą i czujemy się zobowiązani do płacenia podatków w naszym kraju, ponieważ są to środki, które wspierają budżet – w tym rozwój infrastruktury, bezpieczeństwo oraz wydatki na obronność - mówił Rafał Brzoska. - Warto podkreślić, że zdecydowana większość podmiotów – zwłaszcza zagranicznych – nie wykazuje zysków w Polsce lub deklaruje je na minimalnym poziomie. Międzynarodowe koncerny działające w Polsce korzystają z tej samej infrastruktury, sfinansowanej m.in. z podatków płaconych przez InPost oraz inne firmy, które poważnie i odpowiedzialnie traktują swoje obowiązki podatkowe.
Grupa InPost zapłaciła za 2023 rok w postaci podatku CIT 4,7 proc. przychodów, podczas gdy średnia dla branży wyniosła 0,7 proc. Jak to wyglądało w przypadku poszczególnych firm? Poza InPostem, żadna nie przekroczyła 1 proc., a rekordziści ograniczyli się do… setnych części procenta: GLS oddał polskiemu budżetowi 2,55 proc. swoich przychodów, UPS – 0,9 proc., DPD – 0,8 proc., FedEx – 0,70 proc., Schenker – 0,17 proc., Ruch – 0,07 proc., a DHL… 0,03 proc.
Stanisław Koczot
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
RPP pod presją ceł Trumpa! Pierwsza obniżka już w maju?
Drożyzna znowu szybko się rozpędza!
Dlaczego oprocentowanie depozytów jest tak niskie?
»»Na granicy działa przemytnicza mafia – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24