Nadzór budowlany otworzył II linię metra - ale tylko na jednej stacji
Nadzór budowlany wydał dziś pozwolenie na użytkowanie kolejnej stacji II linii metra - Dworzec Wileński. Inspektorzy zakończyli jej kontrolę w czwartek. Nadzór, który dokonuje odbiorów technicznych obiektów II linii metra, być może zakończy swoją pracę do końca lutego.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego będzie wydawał dla wszystkich obiektów II linii metra odrębne pozwolenia na użytkowanie. Jednak wydanie wszystkich tych dokumentów nie oznacza, że metro zostanie od razu otwarte dla pasażerów. Przez ok. dwa tygodnie będą jeszcze trwały jazdy testowe.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego Jaromir Grabowski powiedział dziś, że odbiory dokonywane przez nadzór budowlany być może zakończą się jeszcze w lutym. "Jest to jeszcze możliwe, jeśli na początku przyszłego tygodnia dostaniemy uzupełnioną dokumentację w pozostałych stacjach" - powiedział Grabowski.
Poinformował, że inspektorzy zakończyli w czwartek kontrolę drugiej z siedmiu stacji centralnego odcinka II linii metra - Dworzec Wileński. Przeprowadzili tzw. kontrolę obowiązkową, czyli sprawdzenie w terenie wykonanych robót, w tym zgodności z pozwoleniem na budowę. Kontrola wypadła pomyślnie. Dziś - dodał - została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, którą osobiście odebrał przedstawiciel inwestora.
Grabowski nie wskazał, która stacja jest następna w kolejce do sprawdzenia przez nadzór budowlany. Pierwszą stacją, która na początku lutego pomyślnie przeszła kontrolę inspektorów i uzyskała pozwolenie na użytkowanie, była stacja Rondo Daszyńskiego.
To właśnie na Rondzie Daszyńskiego 2 grudnia ub. roku doszło do pożaru akumulatorów. Ratusz tłumaczył, że to zdarzenie miało wpływ na opóźnienie oddania do użytku II linii metra. W listopadzie ub.r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia ub. roku.
Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
PAP/ as/