Informacje

fot. By Szczecinolog - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42411684
fot. By Szczecinolog - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42411684

Pomysł odbudowy przemysłu stoczniowego w oparciu o spółkę Porta Holding

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 lutego 2016, 21:28

    Aktualizacja: 24 lutego 2016, 07:51

  • Powiększ tekst

Odbudowa przemysłu stoczniowego mogłaby się odbyć w oparciu o będącą w upadłości Stocznię Szczecińską Porta Holding - uważa radca prawny reprezentujący część akcjonariuszy tej spółki domagających się odszkodowania za utratę wartości akcji.

Jak powiedział dziennikarzom we wtorek w Szczecinie radca prawny Piotr Barcz z kancelarii prowadzącej postępowanie o utratę wartości akcji Porty Holding, przedstawiciele kancelarii uczestniczyli w spotkaniu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ws. reaktywacji przemysłu stoczniowego w Polsce.

"Minister Marek Gróbarczyk jest zainteresowany, aby takie postępowanie zostało wdrożone i zostaliśmy poproszeni, jako kancelaria, która zajmuje się przemysłem stoczniowym, aby pomóc w realizacji tego procesu" - powiedział Barcz.

Jak dodał, w tej sprawie także prezes Porty Holding Krzysztof Piotrowski został poproszony o wsparcie. "Nasza pomoc miałaby polegać wyłącznie na wykonaniu audytu prawnego i wsparcie od strony formalno-prawnej tego projektu" - powiedział Barcz.

"Reaktywacja przemysłu stoczniowego zdaniem Piotrowskiego, który jest niekwestionowanym ekspertem w tej dziedzinie, powinna odbyć się na podstawie Porty Holding, która posiada bardzo długą tradycję, zaplecze i możliwość zdobycia kontraktów z uwagi na tradycje i rozpoznawalność" - powiedział Barcz.

Wstępne analizy mówią, że "jest to jak najbardziej możliwe" - dodał.

Zdaniem radcy, należy stworzyć audyty: technologiczno-techniczny, prawny i finansowy, które pozwolą sprawdzić, w jakim kierunku powinien pójść projekt odbudowy przemysłu stoczniowego.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski w przesłanym PAP komunikacie podkreślił, że odbudowa przemysłu stoczniowego jest jednym z priorytetowych zadań resortu i polskiego rządu.

"Bierzemy pod uwagę wszystkie głosy płynące od przedstawicieli tej branży, również związanych ze Stocznią Szczecińską Porta Holding w upadłości" - poinformował Kozłowski.

Wiceminister potwierdził także, że odbyły się rozmowy z jej przedstawicielami w resorcie.

"Otrzymaliśmy też analizę prawną z propozycjami wyjścia z trudnej sytuacji holdingu znajdującego się w upadłości likwidacyjnej. Jesteśmy w trakcie analizy tych pomysłów" - przekazał Kozłowski.

Stocznia Szczecińska Porta Holding SA w październiku 2001 r. utraciła płynność finansową, a w marcu 2002 r. wstrzymała produkcję. W lipcu 2002 r. sąd ogłosił upadłość Porty Holding.

Zdaniem Barcza, jednym z mechanizmów reaktywacji przemysłu stoczniowego mogłaby być zmiana postępowania upadłościowego prowadzonego wobec Porty Holding w postępowanie układowe.

"Postępowanie układowe pozwoliłoby na zaspokojenie wierzycieli i jednocześnie nielikwidowanie podmiotu, na podstawie, którego można zbudować przemysł stoczniowy w Polsce. Na tej bazie można by rozpocząć budowę przemysłu mając na uwadze akcjonariuszy" - powiedział.

Kancelaria prowadzi postępowanie przed sądem szczecińskim o utratę wartości akcji Porty Holding i reprezentuje około 2,2 tys. akcjonariuszy - poinformował Barcz. "Będzie badana wartość tych akcji, która przez nas została określona na symbolicznym poziomie ponad 21 zł. Ta wartość może jednak wzrosnąć kilku lub kilkunastokrotnie" - dodał.

W 2002 r. członkowie zarządu Porty Holding zostali aresztowani. Śledztwo prowadziła poznańska prokuratura apelacyjna, która oskarżyła ich o narażenie spółki na szkody w wysokości ponad 63 mln zł. W 2008 r. siedmiu członków b. zarządu stoczni zostało uniewinnionych. Prokuratura złożyła apelację od tego wyroku. W maju 2010 r. byli prezesi prawomocnie zostali uznani za niewinnych. Prokuratura złożyła kasację, jednak Sąd Najwyższy ją oddalił.

W 2011 r. czterem członkom zarządu Porty Holding szczeciński sąd przyznał odszkodowania za zaległe wynagrodzenia, wcześniejsze rozwiązanie z nimi umów oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop plus odsetki. Natomiast w 2013 r. szczeciński sąd przyznał pięciu prezesom byłej stoczni szczecińskiej po ponad 200 tys. zł zadośćuczynienia i odszkodowania za wcześniejsze niesłuszne aresztowania.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych