W lubelskim inwestycje kolejowe za ponad 3,2 mld zł
Inwestycje za ponad 3,2 mld zł planują PKP Polskie Linie Kolejowe w Lubelskiem w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Ich efektem ma być m.in. szybsza podróż z Lublina do Warszawy, poprawa połączeń w regionie i usprawnienie transportu towarowego.
Projekty kolejowe, które będą realizowane w Lubelskiem przedstawił w poniedziałek na konferencji prasowej w Zamościu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Na liście podstawowej programu przewidziano do realizacji osiem projektów za ponad 3,2 mld zł. Kolejnych sześć jest na liście rezerwowej, które będą realizowane w miarę zapewnienia im źródeł finasowania.
Największą inwestycją będzie modernizacja trasy nr 7 Warszawa - Lublin, łącznie 170 km. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na blisko 4 mld zł (na terenie woj. lubelskiego - ok. 2 mld zł). Obecnie trwa procedura przetargowa na modernizację tej linii na odcinku Lublin - Otwock.
30 grudnia będzie otwarcie ofert. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału (2017 r. - PAP) będzie podpisana umowa. W czerwcu chcemy wejść z pracami torowymi na tym odcinku. Chcemy, żeby te prace na terenie woj. lubelskiego były zakończone do końca 2018 r. - powiedział Merchel.
Wyremontowane ma być 150 km torów oraz sieć trakcyjna; wymienione zostaną rozjazdy, zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Pilawa - Otwock wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - "Lublin Zachód".
Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą tędy z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie wtedy 1,5 godziny, czyli o ok. 45 minut krócej niż obecnie. Przewoźnik będzie mógł przedstawić ofertę tak, żeby była ona konkurencyjna dla transportu drogowego - zaznaczył prezes PKP PLK.
Program kolejowy obejmuje też modernizację linii kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją. Inwestycja będzie zrealizowana dzięki blisko 480 mln zł z programu Polska Wschodnia. Merchel powiedział, że obecnie są analizowane oferty, jakie napłynęły w przetargu od wykonawców. "Wstępnie możemy powiedzieć, że te oferty w znacznej części spełniają nasze oczekiwania, co pozwoli na rozpoczęcie prac zgodnie harmonogramem" - zaznaczył.
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim (powiaty: lubelski, kraśnicki, janowski, miasto Lublin) oraz podkarpackim (powiat stalowowolski). Łączna długość linii kolejowych objętych projektem to ponad 105 km, z czego 2,3 km należy do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Natomiast już trwają prace modernizacyjne na linii nr 30 na odcinku Lubartów - Parczew (25 km). Merchel powiedział, że ta inwestycja jest ujęta w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. lubelskiego - przeznaczono na nią 91 mln zł. "To najniższe dofinasowanie (inwestycji kolejowych) ze wszystkich województw w ramach RPO" - zaznaczył.
Na liście rezerwowej Programu znalazł się kolejny odcinek tej trasy od Parczewa do Łukowa (51 km). Prace remontowe już tam się rozpoczęły. Prowadzone są rozmowy, aby modernizacja ta uzyskała dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia.
Trasa Lublin - Łuków będzie trasą objazdową podczas modernizacji linii kolejowej Lublin-Warszawa (która ma ruszyć w przyszłym roku). Wcześniej PKP PLK informowały, że łącznie na przebudowę linii Łuków - Lublin PLK przeznaczyły 110 mln zł.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego w Lubelskiem modernizowane będą też m.in. linie Siedlce - Terespol oraz Lublin- Dorohusk. Przeprowadzone będą również remonty na kolejowych przejściach granicznych Terespol-Brześć, Dorohusk-Jagodzin.
Merchel zapowiedział, że PKP PLK ze środków własnych przeprowadzi też prace naprawcze i remontowe (o charakterze doraźnym) na liniach 66 i 69 (Rejowiec - Biłgoraj - Zawada), które pozwolą na szybszą jazdę pociągów.
Trwają też prace i rozmowy nad zapewnieniem finansowania dla odbudowy łącznic w Rejowcu i Zawadzie (które znajdują się na liście rezerwowej). Koszt tej pierwszej (ok. 14,8 mln zł) ma być pokryty ze środków krajowych, natomiast drugiej (ok 35,8 mln zł) m.in. z dodatkowych funduszy RPO.
Krajowy Program Kolejowy w Polsce przewiduje inwestycje o łącznej wartości ponad 66 mld zł. Program ma być finansowany z różnych źródeł - funduszy unijnych i krajowych. Obejmować one mają w sumie ok. 9 tys. km linii kolejowych. "Założenia są takie, że prędkość pociągów w ruchu regionalnym powinna wynosi 120 km/h, a w międzyregionalnym 160 km/h" - powiedział Merchel. Dodał, że znaczna część linii kolejowych ok. 700 km ma być dostosowana do prędkości pociągów do 200 km/h. Inwestycje mają być zrealizowane do 2023 r.
(PAP)