PKP PLK zawarło do końca lipca umowy inwestycyjne na 12 mld zł
Wartość rzeczywista podpisanych umów w I półroczu 2017 r. wyniosła 11 mld zł, a z końcem lipca kwota ta sięgnęła 12 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Jak dodał w sierpniu będą zawierane kolejne umowy. Rok 2017 był czasem zawierania umów, a rok 2016 postępowań przetargowych.
Na ten rok przewidujemy, że będzie to 20 mld zł. Ok. 30 mld zł będzie w obrocie wraz z podpisywanymi umowami. Następne w realizacji przetargowej na ok. 10 mld zł. Tym samym będziemy na etapie zagospodarowania 2/3 środków z perspektywy 2014-2020 – mówił prezes PKP PLK.
Jak dodał członek zarządu PKP PLK, Włodzimierz Żmuda, z tych 12 mld zł większość projekty z pozwoleniem na budowę.
Mamy 40 dużych placów budów. Tam prace są już prowadzone – dodał Żmuda.
Dodał, że w przyszłych latach – od 2018 r. - w planach jest realizacja inwestycji rzędu 10 mld zł każdego roku.
Jesteśmy przygotowani do nowej perspektywy na lata 2021-2027. W 2018 r. powinniśmy te projekty mieć domknięte i wdrażane. Chcemy, aby od 2021 r. każdego roku wchodziło w grę 10 mld zł – mówił Merchel.
Według Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury można założyć, że w efekcie Breksitu kwota, która pojawi się w przyszłej perspektywie będzie niższa.
Trzeba założyć, że wskutek Breksitu ta pula pieniędzy będzie mniejsza, nie można zakładać jaka ona będzie. Musimy być przygotowani na rozwój kolei bez względu na to czy będą to środki unijne czy krajowe. - mówił Bittel.
Prezes PKP PLK dodał, że jeśli chodzi o przyszłą perspektywę to priorytetem jest 30 mld zł.
Żmuda dodał, że planem PKP PLK jest opracowanie projektów na tyle, aby zacząć ich realizację od razu w 2021 r.
Żeby nie popełnić tego błędu, ze w 2014 r. firma walczyła o realizację poprzedniej perspektywy. Tylko już, od razu od 2021 r. rozpocząć inwestycje – mówił Żmuda.
Łączna wartość środków, przeznaczonych na inwestycje kolejowe w perspektywie 2014-2020 wynosi ok. 66 mld zł. Ostatnio podpisanymi przez PKP PLK umowami to m.in. umowa dotycząca prac na linii Szczecinek - Runowo Pomorskie o wartości 134 mln zł, Legnica – Rudna Gwizdanów o wartości 190 mln zł i Częstochowa – Zawiercie na kwotę 371 mln zł.