Dwa nowe projekty PKP PLK za prawie 4 mld zł
Ponad 1,5 mld zł środków unijnych przeznaczy PKP PLK na dwie inwestycje: instalację systemu ERTMS/GSM-R na blisko 14 tys. km linii kolejowych oraz prace na linii Częstochowa – Zawiercie. Całkowita wartość obu projektów to prawie 4 mld zł – poinformowało Ministerstwo Rozwoju.
Jak informuje resort, system ERTMS/GSM-R umożliwia cyfrową komunikację pomiędzy uczestnikami ruchu kolejowego (m.in. maszynistą, dyżurnym, zarządcą infrastruktury kolejowej). Systemy ERTMS/GSM i ERTMS/ETCS, który kolej równolegle wprowadza na wybranych trasach, pozwolą pociągom płynnie poruszać się po sieciach kolejowych poszczególnych państw UE. Pociągi nie będą musiały zatrzymywać się na granicach. Nie będzie też trzeba wymieniać lokomotyw. Kolejne korzyści to wyższa prędkość składów i bezpieczeństwo. Wszystko dzięki temu, że na najważniejszych szlakach kolejowych w całej UE będzie funkcjonował jeden system zarządzania ruchem. Wartość inwestycji to 3,44 mld zł, a dofinansowania unijnego 1,36 mld zł. Projekt zostanie zakończony w 2023 roku.
Drugie przedsięwzięcie to prace na linii kolejowej nr 1, na odcinku Częstochowa - Zawiercie. To prawie 44 km torów. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h. Inwestycja będzie kosztować blisko 470 mln zł i zakończy się w 2020 r. Dotacja z UE wyniesie prawie 200 mln zł.
W Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na kolej przeznaczono 21 mld zł z UE. Prawie połowę, czyli 10,4 mld zł, już rozdysponowaliśmy na 26 inwestycji. Na podobnym etapie poprzedniej unijnej siedmiolatki, czyli w 2010 r., było to 15 proc. - mówił Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
Jak mówił Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju, „obecny poziom 10 proc. certyfikacji, został w perspektywie 2007-2013 osiągnięty dopiero w szóstym roku jej wdrażania (2012). W czwartym roku – tak jak teraz - było to 1 proc.”
Podpisywane w ostatnich dniach umowy, w tym m.in. dzisiejsza dotycząca instalacji systemu ERTMS/GSM-R, przybliżają nas od osiągnięcia naszego głównego celu - bezpiecznej, nowoczesnej i komfortowej kolei – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
W 2018 r. zostaną zawarte kolejne umowy o dofinansowanie, m.in. na modernizację dworców oraz – po ostatecznym rozstrzygnięciu konkursów – na unowocześnienie taboru i aglomeracyjnej infrastruktury kolejowej. Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. 109,4 mld zł1 (115,2 mld zł z uwzględnieniem dodatkowych środków z tzw. rezerwy wykonania) przeznaczono na największe inwestycje m.in. transportowe, środowiskowe, energetyczne.
Czytaj także: Najwięcej funduszy z POIiŚ na drogi i kolej