Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

W Szczecinie mają własny Zegar Koniunktury – sytuacja nie jest dobra, ale możliwa jest poprawa

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 lipca 2013, 16:02

    Aktualizacja: 4 lipca 2013, 11:53

  • Powiększ tekst

Dzięki wsparciu unijnemu, region Pomorza Zachodniego, jako pierwszy w kraju, posiada własny Zegar Koniunktury – nowe narzędzie internetowe, które mierzy i dynamicznie obrazuje trendy regionalnej gospodarki, a także potrafi przewidywać z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, pokazując oczekiwane zmiany koniunktury.

Dzięki udostępnieniu Zegara na portalu ZegarBiznesu.pl, teraz każdy może sam sprawdzić stan gospodarki, czy oczekiwaną koniunkturę na najbliższy kwartał, w interesujących go sektorach usług, przemysłu, okresach czy podregionach. Zachodniopomorski Zegar Koniunktury udostępniła Zachodniopomorska Szkoła Biznesu wraz z firmą BTC.  Jest to element wspólnego projektu uczelni i firmy – nowego portalu ZegarBiznesu.pl.

Pomiar koniunktury  w Zachodniopomorskiem w pięciu kwartałach (cały 2012 - I kw. 2013) wykazał bardzo dynamiczną zmienność warunków gospodarczych. Od ożywienia w I kw. 2012 i dobrego wyniku jeszcze w II kw., po spadek na pozycję recesji w III kw. Końcówka roku nie tylko nie naprawiła sytuacji, ale zanotowano wręcz znamiona kryzysu w gospodarce realnej w województwie, które utrwaliły się w I kw. 2013 roku. – wyjaśnia w komentarzu współtwórca Zegara, prof. Aneta Zelek, Prorektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. – Jednak, mimo negatywnych trendów bieżących, wyniki wskaźnika oczekiwanego pozwalają już na pewien optymizm. Za chwilę zweryfikujemy te wskazania oczekiwane wynikami z pomiaru bieżącego II kwartału 2013 r. Co jeszcze ciekawe, najlepiej z całego regionu radzi sobie podregion koszaliński, który pokazał istotną poprawę koniunktury w początku roku 2013. – dodaje prof. Zelek.

Idea Zachodniopomorskiego Zegara Koniunktury wyrasta z metodyki, na której bazuje Eurostat Business Cycle Clock, jednak zastosowanie go w skali regionu jest pionierskie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Zegar dostępny na portalu wskazuje fazy cyklu koniunkturalnego – ćwiartki jego tarczy obrazują fazy: rozkwitu, spowolnienia, kryzysu, ożywienia. Proces zmian w koniunkturze przebiega odwrotnie do ruchu wskazówek tradycyjnego zegara, czyli „obraca się w lewo”. Określenie obszaru, gdzie znajduje się wskaźnik  pozwala na odczytanie nastrojów panujących w regionalnej gospodarce.

Obecnie wskazywane przez zegar wyniki nie są zachęcające. Wszystkie rodzaje firm według wielkości i prowadzonej działalności oraz wszystkie regiony sytuują się w ćwiartce kryzys. Jedynym wyjątkiem jest budownictwo, które pojawia się w dolnych wartościach ożywienia.

- Chciałam jednak zwrócić uwagę, że Zegar - w głównej postaci (tam gdzie obserwujemy poruszające się wskaźniki) - pokazuje wskaźnik badań bieżących, czyli do I kwartału br. (wyniki za II kwartał będziemy mieć w lipcu) - gdzie widzimy spadek koniunktury i kryzys. - wyjaśnia Agata Mikołajczak, PR Manager Projektu ZegarBiznesu.pl - Ale dodatkowo badany jest przez nas wskaźnik oczekiwany - i to jest właśnie ta prognoza na II kwartał, którą zbadaliśmy jeszcze w I kwartale (można go sprawdzić np. w dziale "Wskaźniki referencyjne"). Wskazuje nieznaczny wzrost - i to jest właśnie ten optymistyczny aspekt, bo choć sytuacja teraz (a właściwie w I kw.) nie jest dobra, to prognozy są akurat lepsze. Lada chwila będziemy mieli wyniki bieżące za II kwartał (i wyprzedzające oczekiwania na kwartał III). Zobaczymy wówczas, czy te optymistyczne oczekiwania się sprawdziły i czy obecnie koniunktura wzrasta.

Obok cyklicznych pomiarów Zegara i raportów jego wskazań, gospodarka w regionie będzie także na bieżąco komentowana przez ekspertów na portalu – naukowców, praktyków biznesu i publicystów – w formie krótkich felietonów w tematach z najważniejszych sektorów gospodarki i bieżących wydarzeń ekonomicznych.

 

Agata Mikołajczak, (on)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych