Informacje

zakupy / autor: Pixabay
zakupy / autor: Pixabay

Sprzedaż w małych sklepach jednak rośnie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 lutego 2019, 07:20

  • Powiększ tekst

O 6,3 proc. wzrosła w styczniu – w ujęciu rocznym – łączna wartość sprzedaży w małych sklepach (do 300 m.kw.) - informuje Polska Izba Handlu, chociaż – jak podkreśla Izba, liczba transakcji była o prawie 2 proc. niższa niż przed rokiem. PIH podaje, że w porównaniu z grudniem 2018 r. obroty obniżyły o 10,9 proc., natomiast łączna liczba transakcji spadła około 2 proc.

Izba podkreśla, że styczeń, dla sklepów tzw. małoformatowych, to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży.

Duże spadki niemal wszystkich kategorii widoczne są szczególnie w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe. W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie około 30 proc., a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50 proc. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych – czytamy w informacji PIH.

Z informacji wynika, że w porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży grup produktów najważniejszych dla tego typu sklepów czyli alkoholi i papierosów.

Ale klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów mrozy przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat (wydatki na nie wzrosły około 10 proc. w ujęciu rdr), wódek czystych i smakowych (liczba paragonów z kolorowymi wódkami była o 11 proc. wyższa niż przed rokiem), słodkich, czekoladowych przekąsek (głównie batonów), a także środków na przeziębienie i grypę – czytamy w informacji.

Jak pokazują dane PIH i CMR (agencja badawcza specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych), w styczniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m.kw. wyniosła 15,16 zł czyli o 8 proc. więcej niż w styczniu 2018 r. i o ponad 9 proc. mniej niż w grudniu 2018 r.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach, w których przedświąteczne natężenie ruchu i wydatków przekłada się na to, że grudzień jest zwykle najlepszym miesiącem. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22 proc. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów były o 2,5% niższe niż rok wcześniej – napisano w opracowaniu.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych