Informacje

PKP: Szerokość torów przestaje mieć znaczenie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 września 2019, 12:49

  • 2
  • Powiększ tekst

PKP zakupiło patent i prawa do systemu POLSUW. To system, który umożliwia przestawienie pociągów z toru normalnego na szeroki bez konieczności wymiany kół. Przy prędkości 30-40 km/h pociąg będzie mógł przejechać przy różnym rozstawie torów.

Ma to znacznie skrócić czas przejazdu pociągu przez wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na granicy, które wynikały z konieczności wymiany kół w wagonach. Przez to przewozy osób czy towarów realizowane przez PKP mogą stać się bardziej konkurencyjne.

Jak mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podpisana dziś umowa to dowód na to, że kolej staje się innowacyjna.

Bittel stwierdził, że w realizowanych dziś operacjach logistycznych liczy się czas, a po wdrożeniu tego rozwiązania to właśnie oszczędność czasu będzie największą zaletą dla przewoźników.

To istotna chwila również dlatego, że kupujemy prawa do polskiej myśli technicznej. Dzięki POLSUW będziemy mogli przygotować lepszą i bardziej konkurencyjną ofertę przewozu osób i towarów – podkreślił wiceminister Bittel.

Mirosław Antonowicz z zarządu PKP przypomniał, że w 2015 roku kolej utraciła prawa do tego systemu, a teraz go odzyskuje.

Chcemy rozwijać ten system. Polskie rozwiązanie jest jednym z lepszych i śmiało może konkurować z podobnymi systemami hiszpańskim czy niemieckimi - twierdzi Antonowicz.

Według Antonowicza po wdrożeniu systemu wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego.

Dzięki zakupowi licencji i praw stajemy się również wyłącznym właścicielem systemu, co umożliwi nam ewentualną odsprzedaż licencji na jego wykorzystanie innym firmom – powiedział Antonowicz.

Jak zapowiedział Antonowicz w PKP powstanie specjalny zespół osób ds. badań i rozwoju tak by powstawały kolejne innowacyjne rozwiązania pozwalające na zwiększenie atrakcyjności oferty spółki.

autor: PKP
autor: PKP

Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo podkreślił, że spółka jest głównym operatorem na szlaku wschód – zachód, na nowym Jedwabnym Szlaku.

Dlatego jest to szalenie ważne, żeby skrócić czas przewozu towarów zwłaszcza na granicy. Rozwijanie polskiej innowacyjności i myśli technicznej jest bardzo ważne – podkreślił Warsewicz.

Po wdrożeniu nowego systemu PKP planuje uruchomienie dodatkowych połączeń międzynarodowych.

Powiązane tematy

Komentarze