Dobre, bo polskie. Marka ORLEN coraz silniejsza
To nie tylko czysty biznes, to także istotne działania w celu zwiększenia rozpoznawalności, a zatem i wartości marki ORLEN na rynkach zagranicznych. Stacje benzynowe z logo ORLEN są coraz bardziej widoczne w niemieckim krajobrazie.
Obecnie niemieccy kierowcy mogą korzystać z sześciu stacji benzynowych w pełni odpowiadającym wysokim standardom i pod logiem ORLEN-u. Wkrótce ma być siódma – na wyspie Sylt, znanej z wielu atrakcji turystycznych, wybieranej na miejsce wypoczynku przez zamożnych Niemców, którzy mają tutaj wiele rezydencji. Ale ORLEN, reprezentowany w Niemczech przez ORLEN Deutschland ma w tym kraju łącznie 586 stacji, które działają pod marką Star i ORLEN. W ciągu ostatnich 10 lat koncern zainwestował w Niemczech ponad 300 mln euro, głównie w modernizację i rozwój sieci stacji paliw.
Jak powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN udział stacji poza Polską do 2030 roku wzrośnie z 37 proc. do 45 proc.
W 2019 r. średnia sprzedaż na stację w Niemczech zwiększyła się o około 400 tys. litrów w porównaniu do 2012 r. Wysoki poziom utrzymaliśmy także w minionym roku, naznaczonym pandemią. Pozwoliło to na uruchomienie w kwietniu zeszłego roku Seeberg Ost pod Berlinem pierwszej stacji wyłącznie pod marką ORLEN. W tym roku otworzyliśmy kolejnych pięć takich stacji – mówi Daniel Obajtek.
W pierwszej połowie 2022 roku kolejne stacje pod szyldem ORLEN-u zostaną uruchomione w Solingen, Hollenstedt, Zehlla-Mehlis i Cuxhaven-Altenwalde. Na początku 2023 roku pod marką ORLEN działać będzie też stacja w Trier – dodaje Waldemar Bogusch, prezes ORLEN Deutschland.
Strategia ORLEN2030 zakłada 11 mld zł na rozwój naszej sieci detalicznej i wzrost liczby stacji z 2800 do 3500. Nie zapominamy też o wyzwaniach przyszłości, w najbliższych latach 25 proc. stacji Grupy ORLEN w Niemczech będzie wyposażona w szybkie ładowarki samochodów elektrycznych – dodaje Daniel Obajtek.
Na stacjach ORLEN w Niemczech systematycznie poszerzana jest oferta polskich produktów. Już teraz koncern dysponuje jedną z największych sieci sprzedaży w tym kraju. Obecność na stacjach Grupy ORLEN to dla rodzimych producentów szansa na międzynarodowy rozwój.W ciągu ostatniej dekady obroty ze sprzedaży sklepowej wzrosły o niemal 60 proc.
W ostatniej dekadzie nasza niemiecka spółka ORLEN Deutschland niemal potroiła zyski, zamykając ubiegły rok z wynikiem EBITDA na poziomie 131 mln euro. Było to możliwe dzięki konsekwentnej polityce inwestycyjnej, rozbudowie sieci i podnoszeniu standardu stacji – podkreśla Daniel Obajtek.
Prace nad ujednoliceniem wizerunku sieci stacji są prowadzone również w Czechach, gdzie działa 421 stacji i na Słowacji, gdzie jest ich 15. Wszystkie te obiekty przeszły już cobranding i dziś funkcjonują pod nazwą Benzina - ORLEN. Na Słowacji już w październiku ruszy proces rebrandingu i obejmie 10 stacji, natomiast w grudniu rozpocznie się w Czechach na 8 wytypowanych stacjach.
Nasza działalność biznesowa pozytywnie wpływa na ocenę krajowej gospodarki, dlatego zależy nam, żeby jeszcze bardziej wzmacniać pozycję PKN ORLEN za granicą. Spójny wizerunek na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni, pozwoli wykorzystywać nasz potencjał i będzie wspierać sprzedaż. Chcemy być postrzegani jako marka godna zaufania, zapewniająca wysoką jakość produktów i obsługi- mówi Daniel Obajtek.
Ale to tylko jedna strona umacniania biznesu i marki ORLEN. Każdej firmie zależy na rozpoznawalności swojej marki na rynku. Pozwala bowiem skupić na sobie uwagę jak największej liczby klientów. Stworzenie dobrej marki jest fundamentem sukcesu biznesowego. I ORLEN doskonale to wykorzystuje. Według najnowszego rankingu marek 2021 przygotowanego przez dziennik „Rzeczpospolita” PKN ORLEN zajął w nim pierwsze miejsce. Wartość marki została wyceniona na blisko 10 mld. zł (9 869,0 mln zł.).
Dużą rolę w budowaniu pozycji marki pełni marketing i sponsoring, wspierając nasze działania biznesowe. Doskonałym przykładem jest sponsoring sportu i kultury. Tylko w 2020 roku uzyskaliśmy z niego w światowych mediach ekwiwalent reklamowy* na poziomie 800 mln zł – mówi Adam Burak, członek zarządu PKN ORLEN ds. komunikacji i marketingu.
W połowie sierpnia do grona sportowców wspieranych przez PKN ORLEN dołączył arcymistrz szachowy Jan Krzysztof Duda. W tym samym miesiącu białoruska lekkoatletka Kryscina Cimanouska specjalizująca się w biegach sprinterskich znalazła się w Grupie Sportowej ORLEN skupiającej najlepszych zawodników, w tym medalistów olimpijskich z Tokio. W jej skład wchodzą m.in.: Anita Włodarczyk, Justyna Święty-Ersetic, Anna Kiełbasińska czy Paweł Fajdek. Współpraca z PKN ORLEN umożliwi białoruskiej zawodniczce dalsze treningi i kontynuację sportowej kariery.
PKN ORLEN jest także Sponsorem Generalnym SPR Wisły Płock na sezon 2021/2024 oraz Sponsorem Strategicznym Wisły Płock na sezon 2021/2022. Wsparcie dwóch lokalnych drużyn: piłki ręcznej i nożnej jest doskonałym świadectwem zrozumienia potrzeb lokalnej społeczności.
Płock był, jest i zawsze będzie dla nas priorytetowy. Wspieramy ważne inicjatywy, które ważne dla mieszkańców. W 2020 r. PKN ORLEN na działania sponsoringowe i darowizny przekazał łącznie prawie 17 mln złotych dla Płocka. To dwa razy więcej niż w roku 2015 – mówi Daniel Obajtek.
Latem, w okresie wakacyjnym ORLEN prowadził pięć akcji promocyjnych, które łączył sport – Igrzyska Olimpijskie oraz wyścigi Formuły 1.
Segment detaliczny to silny filar naszej działalności. W ubiegłym roku osiągnęliśmy rekordowy wynik 3,3 mld zł EBITDA LIFO. Rozwijamy zatem ten obszar i budujemy międzynarodową rozpoznawalność marki ORLEN - mówi Adam Burak.
Polskie firmy coraz śmielej wchodzą na międzynarodowe rynki stając się rozpoznawalnymi markami promującymi polską gospodarkę. Wspieranie przez PKN ORLEN polskich drużyn i sportowców buduje globalny wizerunek Polski- mówi Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.
*Ekwiwalent reklamowy to wskaźnik wartości wyrażający ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą. Jest stosowany jako indeks oceny efektywności działań PR. Wysokość jest wyliczana w oparciu o cennik reklamowy gazety, stacji radiowej lub telewizyjnej, w jakiej dany przekaz się pojawił, uwzględniając powierzchnię artykułu lub czas trwania ekspozycji w programie.