CPK podpisał umowę z master architektem nowego portu
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w czwartek umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego
CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała
Według spółki wartość umowy - wraz z jej zakresem objętym prawem opcji - wynosi 696 mln zł (ok. 150 mln euro). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.
Spółka podała, że pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło.
Przedstawiciele spółki przekazali, że oferta Foster+Partners i Buro Happold została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited; Dar Al-Handasah i Perkins&Will; Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF). Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz & Associates.
Centralny Port Komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Czytaj też: Niezależność energetyczna w oparciu o dostępne lokalnie źródła energii
PAP/mt