Jak wygląda edukacja finansowa w Polsce?
Poziom edukacji ekonomicznej i finansowej Polaków systematycznie rośnie, ale braki są nadal widoczne. Największe dotyczą edukacji na poziomie szkoły, jednak także rodzice nie zawsze zauważają konieczność wdrażania dzieci w kwestie finansowe, uważają eksperci uczestniczący w debacie „Edukacja finansowa - ranking sukcesów i porażek” podczas XIII Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. ISBnews jest patronem medialnym Kongresu.
Największym sukcesem ostatnich lat jest fakt, że edukacja finansowa w ogóle się pojawiła w systemie nauczania. Tak naprawdę jest to jedyne miejsce, gdzie może edukować masowo - powiedział prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Waldemar Zbytek podczas debaty.
Według badań, edukacja finansowa jest realizowana i jest to proces ciągły. Bardzo istotnym wynikiem jest to, że Polacy zaczęli oszczędzać i jest to bardzo wyraźny progres - robi to 40% badanych wobec 18% w roku 2021 - dodała prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Anna Bichta.
Jej zdaniem, równie optymistyczne są badania aspiracji zawodowych, z których wynika, że 51% młodych ludzi chce pracować „na swoim”.
W rzeczywistości tylko 3% z nich faktycznie pracuje na swoim, więc jest bardzo dużo do zrobienia - zaznaczyła Bichta.
Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę nie tylko na problemy w edukacji finansowej, ale także dotyczącej ogólnej sytuacji rynkowej.
Problemem jest nie tylko nadal stosunkowo niski poziom edukacji, ale także nastawienie - szczególnie młodszych ludzi - na konsumpcję. Trzeba także pamiętać, że bardzo duża grupa Polaków po prostu nie jest w stanie oszczędzać” - wskazała prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!
Według niej, bardzo duża grupa Polaków nie ma wiedzy na temat podatków. Na przykład 16% pracujących uważa, że nie płaci PIT-u, a ok. 50% społeczeństwa nie wie, że płaci VAT.
Natomiast pojęcie „inflacja” jest znane, ale już jej mechanizmy i negatywne skutki - już nie.
Według ekspertów 60% Polaków uważa, że ich wiedza finansowa jest na poziomie średnim lub wysokim. Nie przekłada się to jednak na wyniki badań.
Widzę tu dwie porażki - rodzice niechętnie rozmawiają z dziećmi o finansach, ale sami zawsze nie zawsze postępują właściwie. Najlepszym przykładem jest porażka programu PPK, czyli brak chęci do oszczędzanie na przyszłość. Co prawda w PPK oszczędza ok. 40 proc., ale w podobny wynik jest w innych produktach. Niestety są to te same osoby, a nie wynik różnorodności form oszczędzania w społeczeństwie - wyjaśnił prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
Prowadzący debatę prezes Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga Paweł Zegarłowicz podsumował, że mimo pozytywów nadal jest mnóstwo do zrobienia.
Dlatego będziemy kontynuować edukację, prowadzić badania i organizować kolejne dyskusje i debaty nad problemem edukacji ekonomicznej Polaków - zapewnił Zegarłowicz.
Czytaj też: „Daily Telegraph”: Putin idzie śladami Stalina
Czytaj też: SG: Niemcy chcą przekazać Polsce ponad 1870 cudzoziemców
ISBnews, jb