Informacje

Uczniowie / autor: Pixabay
Uczniowie / autor: Pixabay

Nowy przedmiot w szkole? Czy poprawi jakość życia młodych Polaków?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 lutego 2024, 13:41

  • Powiększ tekst

Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zaapelował do ministry edukacji narodowej o rozważenie wprowadzenia do podstawy programowej przedmiotu o nazwie “wiedza o zdrowiu”. Już kolejny raz, wokół pomysłu wprowadzenia nowych zajęć już zrobiło się głośno.

Wykształcenie kompetencji zdrowotnych, prawidłowych postaw u dzieci i młodzieży oraz szacunku dla innych osób będzie przekładało się na lepsze zarządzanie własnym zdrowiem [..]” – argumentuje Chmielowiec w apelu do MEN.

Czy taki przedmiot ma prawo bytu?

Apel rzecznika praw pacjenta może budzić pytania typu “czy ten przedmiot rzeczywiście jest potrzebny?” lub czy dzieci powinny spędzać dodatkowy czas w szkole. Bartłomiej Chmielowiec jednak zapewnia, że jego prośba jest uzasadniona.

W codziennej realizacji swojej misji odnotowuję sygnały płynące od pacjentów, szczególnie podczas rozmów za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, które świadczą o niewystarczającej edukacji w obszarze zdrowia, profilaktyce zdrowotnej, zdrowym trybie życia, niedostatecznej znajomości przez pacjentów ich praw, a także problemach z poruszaniem się po systemie ochrony zdrowia. - możemy przeczytać w apelu do MEN.

W dalszej części rzecznik praw pacjenta podkreśla, że przedmiot może pomóc zmniejszyć różnice w zdrowiu pomiędzy powiatami.

W jaki sposób prowadzić takie zajęcia?

Rzecznik w swoim apelu prosi o rozważenie wprowadzenia wiedzy o zdrowiu na wzór istniejącego już przedmiotu - wiedzy o społeczeństwie. Powołuje się również na fakt, że kraje takie jak Czechy, Łotwa czy Finlandia od lat w programie mają przedmiot mający na celu poszerzyć wiedzę zdrowotną.

To pomysł wcale nie nowy. Na stronie politykazdrowotna.com czytamy, że „o wprowadzeniu „Wiedzy o Zdrowiu” do podstawy programowej szkół wnioskują eksperci, lekarze i pacjenci, od kilku lat. Oficjalnie o wprowadzenie odrębnego przedmiotu wnioskował także Rzecznik Praw Pacjenta, a o konieczności szerszego uwzględnienia promocji zdrowia w szkole wnioskowali członkowie rady „Wspólnie dla Zdrowia” oraz twórcy Narodowej Strategii Onkologicznej”

Na stronie gov.pl można już znaleźć przykładowy informator i scenariusz zajęć, dostosowany do dzieci na etapie wczesnoszkolnym.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy „Technik elektromobilności”. Oto zawody przyszłości

CZYTAJ TAKŻE: AI wchodzi do 70 proc. restauracji. Co może zrobić robot?

(luc), gov.pl

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych