Informacje

SI / autor: fot. Pixabay/kiquebg
SI / autor: fot. Pixabay/kiquebg

SI na straży... praw konsumentów?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 kwietnia 2024, 07:00

  • Powiększ tekst

Organ antymonopolowy - UOKiK - zaprzągł system AI do pomocy przy wykrywaniu klauzul abuzywnych w umowach. Teraz przygotowuje podobne narzędzie do wykrywania oszukańczych interfejsów - pisze wtorkowy „Dziennik Gazeta Prawna”.

Gazeta przypomina, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykorzystuje już narzędzie informatyczne oparte na sztucznej inteligencji do wstępnej analizy wzorców umownych pod kątem niedozowolonych postanowień stosowanych przed przedsiębiorców w kontaktach z konsumentami.

Co robi SI?

System AI przegląda wzorce umów pozyskane w wyniku działań własnych urzędu lub na skutek złożonych zawiadomień” - pisze „DGP”. Jak wyjaśnia, narzędzie analizuje klauzule na postawie wykazu podobnych postanowień i dotychczasowych wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. AI określa procentowe prawdopodobieństwo, że dana klauzula jest nieuczciwa.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

ZUS wypłaci 620 zł miesięcznie. Trzeba spełnić warunki

Zwolnienie z podatku Belki? Nie dla każdego

Nord Stream. Wyciekły nowe dane z Morza Bałtyckiego

Ta polska gra to prawdziwy hit - kwota zysku oszałamia!

UOKiK przyznaje jednocześnie, że wykorzystywanie AI wymaga stosowania środków ostrożności, takich jak: zapewnienie przejrzystości działania algorytmów czy ochrona danych osobowych i zapobieganie dyskryminacji.

Obecnie UOKiK pracuje nad narzędziem AI do wykrywania dark patterns - zwodniczych interfejsów stosowanych w internecie do wpływania na decyzje konsumentów. Ten projekt też jest współfinansowanych ze środków unijnych” - przekazuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych