Będzie VW Golf made in Poland! Trwają przygotowania
Wielkopolskie fabryki spółki Volkswagen Poznań (VWP) wyprodukowały w 2023 roku prawie 250 tys. samochodów. Firma poinformowała, że to trzeci najlepszy wynik produkcyjny w jej historii. Spółka osiągnęła wyniki zbliżone do poziomu sprzed pandemii.
„W 2024 roku będziemy konsekwentnie kontynuować proces transformacji na rzecz elektromobilności i cyfryzacji. Nadrzędnym celem pozostaje zrównoważony rozwój naszych wszystkich zakładów” – powiedziała prezeska VWP Stefanie Hegels, cytowana w komunikacie prasowym.
Spółka podkreśliła, że zeszłoroczne wyniki dowodzą, że największy producent samochodów w Polsce na dobre wrócił na trwałą ścieżkę wzrostu.
„W porównaniu do 2022 roku udało się wyprodukować o ponad 10 tys. więcej modeli Crafter i blisko 5 tys. więcej samochodów MAN TGE. Caddy powstało zaś ponad 86,5 tys. - to wynik zbliżony do tego z 2022 roku. Łącznie, licząc rok do roku, udało się zwiększyć produkcję aut o ponad 23 tys., tj. blisko 10 proc. Tym samym spółka osiągnęła wyniki zbliżone do poziomu sprzed pandemii” – podała firma.
Rozwój w kierunku elektromobilności
Hegels przypomniała, że zakłady w Poznaniu i Wrześni mają zapewnioną bezpieczną przyszłość.
„Dzięki pozytywnym decyzjom władz koncernu będziemy się konsekwentnie rozwijać w kierunku elektromobilności. Pod koniec 2023 roku zapadła pozytywna dla naszych zakładów decyzja, iż pierwszym lekkim pojazdem dostawczym z nowej rodziny Space, będzie nowy elektryczny Crafter, którego produkcja we Wrześni ma zacząć się w 2028 roku. To z kolei daje dobre perspektywy na przyszłość dla naszej stałej załogi” – powiedziała.
»» O biznesie Grupy Volkswagen czytaj więcej tutaj:
VW w tarapatach. Wysokie koszty, niska produktywność
Volkswagen rezygnuje z budowy gigafabryki w Czechach
Rekord odlewni w Poznaniu
Spółka poinformowała też, że odlewnia Volkswagen Poznań wyprodukowała w minionym roku blisko 4 mln komponentów, w tym obudowy silników elektrycznych wykorzystywane przez wszystkie marki Grupy Volkswagen. To rekordowy wynik.
Łącznie liczba komponentów powstałych w odlewni jest o 500 tys. sztuk większa niż w roku 2022. W zakładzie zlokalizowanym w Poznaniu wytwarzane są głowice cylindrowe, obudowy przekładni kierowniczej, czy skrzyni biegów. Powstają tam również, m.in. elementy układu jezdnego.
W 2027 r. ruszy produkcja VW Golf
VWP podała, że w drugiej połowie tego roku planowany jest rozruch produkcji hybrydowego modelu Caddy PHEV. Na rynku pojawi się także nowa wersja modelu VW Crafter, która będzie produkowana w zakładzie we Wrześni. Jednocześnie w połowie roku, zgodnie z planem, zakończy się produkcja modelu T6.1.
W zakładach VWP rozpoczną się również przygotowania do produkcji Golfa. Produkcja nadwyżki wolumenu z Wolfsburga ma nastąpić od 2027 roku.
W tym roku spółka planuje także uruchomienie przyzakładowej farmy fotowoltaicznej, z której energia pokryje do 20 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną w zakładzie we Wrześni.
Rafał Pogrzebny (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
ZUS wypłaci 620 zł miesięcznie. Trzeba spełnić warunki
Zwolnienie z podatku Belki? Nie dla każdego