Na kłopoty z kredytem – pomoże rzecznik
Rzecznik Finansowy w ubiegłym roku podjął czynności w 24 tys. 655 sprawach - wynika ze sprawozdania z działalności Rzecznika za 2023 r. Wyjaśniono, że wliczają się w to zarówno wnioski złożone w samym 2023 roku, jak i w latach wcześniejszych. Jeśli chodzi o wnioski tylko z 2023 r. podjęto 9,5 tys. interwencji.
„W 2023 r. Rzecznik Finansowy prowadził czynności w łącznie 24 tys. 655 sprawach z wniosków klientów o podjęcie interwencji wobec podmiotów rynku finansowego. Podjęto czynności w 13 tys. 59 sprawach z zakresu rynku ubezpieczeniowego i emerytalnego. W tej grupie zawiera się 8 tys. 554 spraw, w których podjęto czynności z wniosków, które wpłynęły do Biura Rzecznika Finansowego w 2023 r., jak również 4 tys. 505 spraw, które wpłynęły w latach poprzednich” - podano w raporcie.
9516 interwencji
Dodano, że w 2023 r., Rzecznik prowadził czynności w 11 tys. 596 sprawach z zakresu rynku bankowego i kapitałowego. W tej grupie zawiera się 5 tys. 862 spraw, które wpłynęły do Biura Rzecznika Finansowego w 2023 r. jak również 5 tys. 734 sprawy, które wpłynęły w latach poprzednich.
Z raportu wynika, że w sprawach z wniosków otrzymanych w 2023 r. Rzecznik Finansowy podjął interwencje wobec podmiotów rynku finansowego w łącznie 9 tys. 516 sprawach klientów, z czego 6 tys. 162 sprawy dotyczyły klientów podmiotów sektora ubezpieczeniowego i emerytalnego, a 3 tys. 354 sektora bankowego i kapitałowego.
Kłopoty przede wszystkim z kredytami
„Mimo, że ogółem w 2023 r. wpłynęło mniej wniosków o podjęcie interwencji ogółem, to więcej z nich dotyczyło kredytu inwestycyjnego (wzrost o 48 proc.) i konsumenckiego (13 proc.). Tych ostatnich jest nadal nieporównywalnie mniej niż w początkowym okresie pandemii (2020 r. – 5 tys. 47 wniosków). W 2023 r. było natomiast mniej wniosków dotyczących kredytów hipotecznych (spadek o ok. 25 proc.). Ich liczba powróciła do poziomu z roku 2020, ale wciąż jest ich znacznie więcej niż przed pandemią (w latach 2017-2019)” - podano w raporcie.
Dodano, że w roku 2023 w ramach działalności Rzecznika Finansowego udzielono łącznie 15,9 tys. porad telefonicznych oraz ponad 5 tys. porad drogą e-mailową.
Rzecznik wniósł w 2023 r. 17 skarg nadzwyczajnych (trzy, o które klienci wnioskowali w 2021, sześć - w 2022 i siedem w 2023), w tym jedną działając z urzędu.
Jak wyjaśniono, wniesione skargi nadzwyczajne dotyczyły prawomocnych orzeczeń wydanych wobec konsumentów, którzy zawarli z bankiem umowę kredytu hipotecznego indeksowanego do waluty obcej lub zawarli z bankiem lub spółką pożyczkową umowę kredytu konsumenckiego.
Łukasz Pawłowski (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Będzie VW Golf made in Poland! Trwają przygotowania
ZUS wypłaci 620 zł miesięcznie. Trzeba spełnić warunki