Informacje

Linia montażowa silników samochodowych / autor: materiały prasowe FCA Powertrain Poland
Linia montażowa silników samochodowych / autor: materiały prasowe FCA Powertrain Poland

Branża automotive. Coraz mniej optymizmu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 sierpnia 2024, 19:23

  • Powiększ tekst

51,5 proc. badanych producentów części motoryzacyjnych spodziewa się wzrostu produkcji w drugiej połowie br., a 18,2 proc. spadku - wynika z opublikowanego we wtorek raportu podsumowującego pierwsze półrocze 2024 roku w branży motoryzacyjnej w Polsce.

Według raportu przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Santander Bank Polska oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu w I połowie 2024 r. polscy producenci części motoryzacyjnych zaczynają odczuwać pierwsze oznaki spowolnienia. Zgodnie z raportem niemal 60 proc. firm zwiększyło produkcję, jednak, jak oceniono, rośnie także liczba tych, które odnotowały spadki (28,5 proc.).

Przewidywania coraz bardziej pesymistyczne

W porównaniu z wcześniejszymi badaniami, liczba firm, które zmniejszyły produkcję wzrosła o prawie pięć punktów procentowych. To zjawisko jest zgodne z szerszymi trendami w Europie, gdzie optymizm wśród producentów części motoryzacyjnych również maleje” - wskazali autorzy opracowania.

Zwrócili uwagę, że przewidywania dotyczące drugiej połowy 2024 r. są ”jeszcze bardziej pesymistyczne” – tylko połowa producentów spodziewa się wzrostu produkcji (51,5 proc.), podczas gdy 18,2 proc. przewiduje spadki. W raporcie dodano, że problemy te dodatkowo pogłębia utrzymująca się „niska rentowność sektora”. „Chociaż ostatni rok przyniósł pewną poprawę, rosnące koszty nadal uniemożliwiają stabilizację finansową przedsiębiorstw. Podobne tendencje obserwowane są na całym kontynencie, co stawia europejską motoryzację przed poważnym wyzwaniem w kontekście globalnej konkurencji” - zauważono.

Czy Europa stanie się importerem części

Eksperci SDCM przypomnieli, że w 2023 r. europejski przemysł produkcji części obronił swoją pozycję światowego lidera w eksporcie konwencjonalnych części zamiennych, eksportując części o wartości 56 mld euro i tym samym notując nadwyżkę handlową w wysokości 26,7 mld euro.

Obserwujemy jednak przesuwanie się europejskich innowacyjnych technologii motoryzacyjnych poza Europę, pomimo znaczących inwestycji w obszarze B+R. Inwestycje w produkcję są coraz częściej przenoszone za granicę, a Stany Zjednoczone przewyższają UE pod względem inwestycji w zakłady produkujące baterie i półprzewodniki” - stwierdził prezes SDCM Tomasz Bęben, cytowany w publikacji.

Zwrócił uwagę, że jeśli obecne trendy się utrzymają, UE może w tym roku stać się importerem netto części samochodowych.

To pokazuje, że Europa powinna zacząć myśleć o zwiększaniu swojej atrakcyjności dla inwestycji w regionie, jak również zapewnieniu odporności łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej” - wskazał Bęben.

Dystrybutorzy części wciąż na fali

Zdaniem autorów raportu dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce również stoją w obliczu dynamicznych zmian. „Dystrybutorzy w przeważającej liczbie notują wzrosty przychodów. Podobnie, nie są one już tak wysokie jak w poprzednich okresach. Sukcesywnie wzrasta liczba firm raportujących brak zmian i spadki” - zauważyli. Dodali, że liczba firm, które nie odnotowały zmiany w przychodach zwiększyła się od ostatniego badania „aż o 14 pkt. proc.”

Z opracowania wynika też, że prognozy dystrybutorów dotyczące przychodów w nadchodzącym półroczu są optymistyczne.

Jedynie co dziesiąta firma nie prognozuje wzrostu przychodów w kolejnym półroczu” - poinformowano.

W pierwszej połowie 2024 r. warsztaty motoryzacyjne odnotowały nieznaczny wzrost liczby klientów i przychodów. „Wzrost przychodów był głównie wynikiem podniesienia stawek za roboczogodzinę” - zaznaczono w raporcie. Jego autorzy podkreślili, że jednoczesne zwiększenie kosztów operacyjnych, w tym kosztów diagnostyki i dostępu do danych pojazdów, może zniwelować zyski wynikające z większej liczby klientów.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) zrzesza ponad 250 marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych. Jak podało SDCN to rynek o wartości blisko 140 mld zł rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Nowe przepisy UE. Opony zdrożeją o jedną trzecią?

Branża tonie? Spadek produkcji aut o 72 proc. w lipcu

Już 2 września rusza telewizja wPolsce24!

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych