Informacje

Strażacy przy wraku rozbitej maszyny  linii Azerbaijan Airlines / autor: PAP/EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY
Strażacy przy wraku rozbitej maszyny linii Azerbaijan Airlines / autor: PAP/EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY

AKTUALIZACJA

Tragiczne awaryjne lądowanie na stepie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 grudnia 2024, 12:49

    Aktualizacja: 25 grudnia 2024, 17:29

  • Powiększ tekst

Co najmniej 28 osób ocalało z katastrofy samolotu linii Azerbaijan Airlines, który rozbił się w środę rano w okolicy miasta Aktau w zachodnim Kazachstanie - poinformowała agencja Reutera, powołując się na kazachskie władze. Na pokładzie samolotu znajdowało się 67 osób, w tym pięć osób załogi.

Linie lotnicze Azerbaijan Airlines potwierdziły, że samolot typu Embraer 190 o numerze lotu J2-8243 leciał ze stolicy Azerbejdżanu, Baku, do Groznego, stolicy rosyjskiej Republiki Czeczeńskiej, ale był zmuszony lądować awaryjnie 3 km od miasta Aktau.

Służby ratunkowe na miejscu katastrofy samolot typu Embraer 190 / autor: PAP/EPA/AZAMAT SARSENBAYEV
Służby ratunkowe na miejscu katastrofy samolot typu Embraer 190 / autor: PAP/EPA/AZAMAT SARSENBAYEV

Najbardziej prawdopodobną przyczyną katastrofy samolotu Embraer 190 było zderzenie ze stadem ptaków, przez co nastąpiła awaria systemu sterowania - informuje kazachstański portal Orda w oparciu o wiadomości podawane przez władze.

Samolot linii Azerbaijan Airlines, lecący ze stolicy Azerbejdżanu Baku do Groznego w Rosji rozbił się o godz. 11:30 czasu astańskiego (7:30 w Polsce - PAP) w okolicach położonego nad Morzem Kaspijskim miasta Aktau na zachodzie Kazachstanu. Według portalu Orda nad Groznym unosiła się gęsta mgła, w związku z czym samolot miał być wysłany na lotnisko zapasowe w stolicy rosyjskiego Dagestanu - Machaczkale. W międzyczasie najprawdopodobniej doszło do zderzenia ze stadem ptaków, przez co nastąpiła awaria systemu sterowania.

W internecie krążą materiały wideo (patrz powyżej), na których widać stojący w płomieniach wrak samolotu. Na nagraniach można zobaczyć rannych pasażerów, próbujących wydostać się ze zniszczonej maszyny - przekazał Reuters.

Akcja ratunkowa na miejscu katastrofy / autor: PAP/EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY
Akcja ratunkowa na miejscu katastrofy / autor: PAP/EPA/KAZAKHSTAN EMERGENCIES MINISTRY

Ministerstwo sytuacji nadzwyczajnych Kazachstanu poinformowało w oświadczeniu, że siły ratunkowe zdołały ugasić ogień, a ocaleni pasażerowie - wśród nich jest dwoje dzieci - zostali ewakuowani do szpitala.

Embraer jest bezpieczną maszyną

Feralny samolot został wyprodukowany w 2013 roku w Brazylii. Linie Azerbaijan Airlines nadały mu imię „Qusar”, czyli „Husarz”. Maszyna wykonywała regularne loty międzynarodowe z Baku do różnych rosyjskich miast (Mineralne Wody, Kazań, Wołgograd, Astrachań, Grozny), a także do Turcji, Iranu, Gruzji, Czech i Bahrajnu. Od 2017 r. przez krótki czas latał w szeregach linii lotniczych Buta Airways, po czym powrócił do Azerbaijan Airlines. 15 grudnia samolot ten już raz nie dotarł do Groznego - był zmuszony do odlotu na lotnisko zapasowe, ponieważ przestrzeń powietrzna nad Groznym - stolicą wchodzącej w skład Rosji Republiki Czeczeńskiej - została zamknięta z powodu zagrożenia ze strony ukraińskich dronów.

Embraer-190 przewidziany jest na przeloty o długości do 3,3 tys. km. Może nim podróżować do stu pasażerów. Na całym świecie wyprodukowano ponad półtora tysiąca samolotów tego typu. Są one uważane za stosunkowo bezpieczne. Przed środową katastrofą w Aktau na całym świecie były tylko trzy wypadki takich samolotów z ofiarami śmiertelnymi, z czego w jednym przypadku doszło do porwania statku powietrznego przez terrorystów. 24 sierpnia 2010 r. Embraer E-190 rozbił się w Yichun w Chinach - samolot zjechał z pasa startowego, rozpadł się i zapalił, zginęły 44 osoby; 29 czerwca 2012 r. ujgurscy terroryści próbowali porwać Embraera E-190 z lotniska w chińskim mieście Hotan, dwóch z nich zginęło, a 29 listopada 2013 r. Embraer E-190 lecący z Maputo w Mozambiku do Luandy w Angoli rozbił się na terenie Namibii, śmierć poniosły 33 osoby.

Według danych z 2020 r. prawdopodobieństwo śmiertelnego wypadku przy udziale samolotu Embraer 190 wynosi 0,1 proc. (to siedem razy mniej niż ryzyko katastrofy Boeinga-767). Ostatni poważny incydent z udziałem samolotu Embraer zdarzył się 18 lutego 2024 r., kiedy samolot duńskich linii lotniczych rozbił się podczas startu w Belgradzie; nikt nie zginął.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Unijna dyrektywa, czyli paliwowy „strzał w stopę”

W Japonii rodzi się trzeci gracz globalnej motoryzacji

Złoto Glapińskiego. Kolejne 21 ton w skarbcu NBP

**»»Wesołych Świąt życzy redakcja wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych