
AKTUALIZACJA
Pierwsza w historii katastrofa Dreamlinera [ZDJĘCIA]
Pozostajemy w kontakcie z liniami Air India i jesteśmy gotowi im pomóc - oświadczył w czwartek amerykański koncern Boeing. Tego dnia Boeing 787-8 Dreamliner należący do linii lotniczych Air India rozbił się tuż po starcie z lotniska w Ahmadabadzie, największym mieście stanu Gudźarat na zachodzie Indii. Służby ratunkowe w Indiach bardzo nisko oceniły szanse, by ktokolwiek przeżył katastrofę.
W serwisie X został opublikowany film zarejestrowany na lotnisku w Ahmadabadzie, pokazujący tragiczny start maszyny Air India.
„Pozostajemy w kontakcie z liniami Air India w sprawie lotu 171 i jesteśmy gotowi je wesprzeć” - przekazał Boeing w komunikacie. Koncern dodał, że myślami jest z pasażerami, załogą, ratownikami i wszystkimi osobami, które dotknęła katastrofa.
Na pokładzie samolotu było 230 pasażerów, 10 osób personelu pokładowego i dwaj piloci. Służby ratunkowe w Indiach bardzo nisko oceniły szanse, by ktokolwiek przeżył katastrofę.
Ekipy ratunkowe podkreśliły, że wśród ofiar tragedii jest też wiele osób, które przebywały w budynku, na który spadł samolot, oraz w najbliższym sąsiedztwie.
Krótko wcześniej policja cytowana przez Reutersa podała, że do miejscowych szpitali przetransportowano ciała ponad 100 osób.
Tragedia w Ahmadabadzie to jedna z największych katastrof lotniczych w historii Indii - podał Reuters.
Pilot dla Polsat News: zawiodły silniki
W rozmowie z Polsat News kapitan Tadeusz Wrona przeanalizował nagranie ukazujące ostatnie chwile indyjskiego dreamlinera i moment katastrofy. Pilot zauważył, że maszyna wyglądała jakby podchodziła do lądowania, co może potwierdzać wersję awarii silników.
Wrona podkreślił, że jeżeli zawiodły silniki, to dwa a nie jeden, ponieważ w drugim z przypadków maszyna zachowywałaby się zupełnie inaczej. Natomiast na nagraniu widać było zupełny brak mocy. - Zawiodły jednostki napędowe, z tego co ja widzę - mówił na antenie Polsat News.
Incydentów z udziałem Dreamlinerów
24 stycznia 2025 r. samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie zmniejszył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.
W październiku 2024 r. Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.
W sierpniu 2024 r. 787-10 United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.
W marcu 2024 r. 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o ok. 90 m. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.
W 2018 r. na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.
W 2017 r. Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.
Dreamlinery we flocie PLL Lot
Dreamlinery to pierwsze szerokokadłubowe samoloty, których kadłub i skrzydła wykonano w większości z włókien węglowych (w przypadku innych konstrukcji to głównie aluminium). Dzięki temu obniżono wagę maszyny, a pośrednio – zmniejszono zużycie paliwa i wydłużono jej zasięg.
Pierwszy lot testowy samolotu Dreamliner 787-8 odbył się w grudniu 2009 r. Maszyna otrzymała certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w sierpniu 2011 r., wówczas uruchomiono produkcję seryjną. Pierwszym przewoźnikiem, który włączył do swojej floty 787-8 był japoński All Nippon Airways (ANA).
787-9 ma dłuższy kadłub niż wcześniejsza wersja, w efekcie czego zabiera na pokład więcej pasażerów. W zależności od konfiguracji miejsc w poszczególnych klasach, to od 280 do 296 osób (w przypadku 787-8 to od 242 do 248). Ta wersja otrzymała certyfikat FAA w 2014 r. i również wtedy roku ruszyła jej produkcja.
787-10 jest większy od poprzedników. W konfiguracji dwuklasowej (business i ekonomicza) zabiera na pokład 318 pasażerów, natomiast w jednoklasowej – nawet 429. Produkcja seryjna tych maszyn ruszyła w 2017 r., a certyfikację FAA wydała w styczniu 2018 r.
We wszystkich wersjach Dreamlinera wykorzystywane są silniki turbowentylatorowe, w tym modelami GEnx-1B produkowane przez General Electric oraz Trent-1000 produkowane przez Rolls-Royce.
Do czwartku rano na całym świecie eksploatowano 1116 Dreamlinerów, w tym 387 egzemplarzy wersji 787-8, 621 sztuk 787-9 oraz 98 sztuk 787-10.
Najwięcej tych maszyn jest we flotach All Nippon Airways (86), United Airlines (78), American Airlines (63), Qatar Airways (54).
Air India, właściciel maszyny, która rozbiła się w czwartek rano obecnie ma 33 Dreamlinery.
LOT ma w swojej flocie 15 dreamlinerów. Osiem w konfiguracji Boeing 787-8 i siedem B787-9. Dreamlinery pod barwami LOT-u latają na trasach dalekiego zasięgu — m.in. do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Seulu, Los Angeles czy Tokio.
Najdłuższym regularnym połączeniem rejsowym bez międzylądowania realizowanym z wykorzystaniem Dreamlinera (w wersji 787-9) jest lot z Melbourne w Australii do Dallas w Teksasie (USA) obsługiwany przez linie Quantas. To prawie 15 tys. kilometrów, a lot trwa prawie 18 godzin.
PAP, materiały prasowe, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Szokujące ceny używanych aut! Tyle zapłacisz za samochód w Polsce
Prezes NBP: przyjęcie euro dziś szkodliwe dla Polski
Polacy zapłacą krocie za prąd. Wraca opłata mocowa
»»Karol Nawrocki z uchwałą PKW na prezydenta RP – uroczystość na Zamku Królewskim – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.