Rozstrzygnięto przetarg na wykopanie tunelu pod Świną. Świnoujście w przyszłości będzie lepiej połączone z resztą kraju
Firma URS Polska wygrała przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego budowy tunelu łączącego Świnoujście z resztą kraju. Tunel miałby powstać pod rzeką Świną, między wyspami Wolin i Uznam.
Jak powiedział PAP w środę rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus, program to "milowy krok" w kierunku wybudowania tunelu. To podstawowy dokument, dzięki któremu będzie możliwe rozpoczęcie budowy stałego połączenia - tłumaczył. Moment rozpoczęcia budowy samego tunelu zależy od decyzji rządu, który ma sfinansować inwestycję - dodał.
Z firmą URS Polska konkurowało dziesięciu oferentów z kraju i zagranicy. Wysokość ofert wahała się od 1,7 mln zł do ponad 10 mln zł. URS Polska zaproponowała blisko 3,3 mln zł.
Firma, którą wybrano, będzie musiała m.in. opracować projekt tunelu i sporządzić dokumentację, a także wykonać prace geologiczne. Od podpisania umowy będzie miała na to rok. Podpisanie umowy z miastem powinno nastąpić do końca października; zakończy się wtedy procedura odwoławcza.
Koszt przygotowana programu funkcjonalno-użytkowego zostanie w 85 proc. pokryty ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
W ubiegłym tygodniu zachodniopomorski marszałek ogłosił, że budowa tunelu w Świnoujściu znalazła się na liście podstawowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Zgodnie z ustaleniami budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa.
Gmina ma już studium wykonalności tunelu oraz decyzję środowiskową.
Liczące ok. 40 tys. mieszkańców Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).
Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS.
Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta, leżącego na wyspach, można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.
Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.
(PAP)