Jest chętny na budowę tunelu pod Świną
Konsorcjum firm PORR S.A. jako liderem chce podpisać umowę na budowę tunelu pod Świną. Wcześniej z podpisania umowy zrezygnowała wybrana w przetargu firma Astaldi.
Konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. przystąpi do podpisania umowy na realizację kontraktu zaprojektowania i wybudowania tunelu pod Świną - podał w środę Urząd Miasta Świnoujście.
Według informacji magistratu, w środę odbyło się spotkanie przedstawicieli wszystkich firm tworzących konsorcjum, które otrzymały od miasta zaproszenie do podpisania umowy na projekt i budowę stałego połączenia wysp Uznam i Wolin.
Wszyscy konsorcjanci stwierdzili zgodnie, że chcą przystąpić do realizacji tego kontraktu - poinformowało miasto.
Jak podał magistrat, w ciągu najbliższych dni konsorcjum planuje przekazać wszelkie niezbędne dokumenty oraz uzyskać Gwarancję Należytego Wykonania, stanowiącą 10 proc. wartości kontraktu. Wówczas zostanie ustalona data podpisania umowy między miastami przedstawicielami konsorcjum.
Ponowny wybór wykonawcy był konieczny, ponieważ wcześniej wybrana włoska firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami. Czytaj także: Nie będzie tunelu do Świnoujścia
Pierwszym z powodów niepodpisania umowy jest - zdaniem włoskiej firmy - upływ „prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót”, kolejnym - brak „rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 proc.” Wymieniono też duże ryzyko „wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych” oraz braki w dostępie „do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku”.
Konsorcjum firm PORR S.A. złożyło drugą po konsorcjum Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.
Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma PORR, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.
W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum PORR. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.
Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).
Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 r. Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Na podst. PAP