Kolej napędzana słońcem
PKP PLK rozpoczęło testy zasilania energią elektryczną stacji kolejowych pochodzącą z baterii słonecznych, trzy tego typu instalacje zamontowano na budynkach PKP PLK w Nowym Sączu - poinformowała spółka.
"Pierwsze testy pozwalają sądzić, że energia elektryczna pozyskana w ten sposób, zapewni zasilanie małych i średniej wielkości stacji kolejowych, jak np. Zakopane" - wskazało w komunikacie PKP PLK.
Trzy instalacje fotowoltaiczne zamontowane na budynkach użytkowych na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu zostały dobrane tak, by umożliwić największy uzysk mocy. Łączna moc zainstalowanych baterii słonecznych (58,2 kW) wystarczyłaby do zapewnienia energii elektrycznej dla czterech średniej wielkości domów jednorodzinnych.
Testy, które właśnie rozpoczęły PKP PLK mają pokazać, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej - już po 10-11 latach.
Pierwszą mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 3 kW PKP PLK zamontowały w drugiej połowie roku 2014 na budynku nastawni w Katowicach Stawiskach. "Obecnie zarządca infrastruktury zbiera doświadczenia, które pozwolą ocenić możliwość szerszego zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynkach i na stacjach” - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor Biura Energetyki PLK, Radosław Burak-Romanowski.
Pozyskiwanie energii ze słońca to główny kierunek badań PKP Polskich Linii Kolejowych w obszarze wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zarządca infrastruktury testuje również wykorzystanie instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych. Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.
Sek, PAP