Informacje

fot. www.freeimages.com
fot. www.freeimages.com

Dzień Świętego Patryka: Czy w tym roku „pęknie” 100 litrów na głowę?

Longina Grzegórska-Szpyt

  • Opublikowano: 17 marca 2016, 13:11

    Aktualizacja: 17 marca 2016, 18:19

  • Powiększ tekst

17 marca, czyli Dzień Świętego Patryka, patrona Irlandii, to także niepisane otwarcie sezonu piwnego w Polsce. W tym roku branża piwowarska spodziewa się niewielkiego wzrostu sprzedaży, ale głównie w kategorii piw smakowych, rzemieślniczych i regionalnych.

Irlandzkie święto kojarzy się z piciem piwa, którego w Polsce spożywamy ok. 98 l. na głowę. Daje nam to czwarte miejsce w Europie, przed Irlandczykami, którzy z wynikiem 93 l uplasowali się „dopiero” na szóstej pozycji. Przed nami są natomiast Czesi z imponującym wynikiem ponad 140 litrów per capita, dalej Niemcy - 110 litrów i Austriacy z wynikiem 108 litrów złotego trunku na głowę tamtejszego Kowalskiego.

W 2015 r. roku polskie browary sprzedały 39,8 mln hektolitrów piwa (włącznie z eksportem), o 0,7 proc. więcej niż w roku 2014.

Polacy, którzy również wciągnęli się w obchody tego święta, tradycyjnie piją w tym dniu właśnie piwo, ale nie koniecznie tylko irlandzkiego Guinness’a. Nad Wisłą króluje „jasne pełne”, choć coraz częściej sięgamy po piwa smakowe, które uplasowały się na drugim miejscu. Miejsce trzecie należy do - ex aequo - piw pszenicznych, niepasteryzowanych oraz niskoalkoholowych radlerów.

Piwowarzy właśnie w tym segmencie widzą potencjalną szansę na wzrost rynku w 2016 roku. - Innowacje produktowe i rozwój kultury piwnej to coś, w czym branża upatruje źródeł budowy wartości” – mówi Tomasz Bławat prezes Carlsberg Polska.

Rynek piwowarski stara się dotrzymać kroku konsumentom, których oczekiwania, a także coraz większa wiedza na temat piwa i kultury piwnej, wyznaczają kierunki rozwoju branży. Od kilku lat są to niezmiennie: dywersyfikacja oferty produktowej, innowacyjność oraz dbałość o rozwój kultury piwnej – dodaje Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Ponadto z badania „Wizerunek piwa w kontekście innych alkoholi” przeprowadzonego przez GfK Polonia na zlecenie ZPPP Browary Polskie w listopadzie 2014 r. wynika, że prawie połowa respondentów sięga po piwo przede wszystkim ze względu na jego smak. Walory smakowe są nie tylko głównym kryterium decydującym o wyborze piwa, ale również najczęściej wskazywanym powodem sięgania po ten trunek.

LG-S

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.