Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

By dostać leki w aptece będzie potrzebny dowód osobisty

zz zz

  • Opublikowano: 7 marca 2013, 06:06

    Aktualizacja: 7 marca 2013, 06:45

  • Powiększ tekst

Z dowodem do apteki, z loginem i hasłem, by sprawdzić historię choroby. Nowy system informatyczny ma ułatwić pacjentom korzystanie ze służby zdrowia, lekarzom stawianie diagnoz, farmaceutom kontrolę recept – informuje dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna.

Jak podkreśla gazeta w ten sposób lekarz uniknie wypisywania nierzadko wielu dokumentów, a recepta będzie w wersji elektronicznej. Obok zapisanych lekarstw w komputerze  znajdą się wszystkie informacje na temat dotychczasowego stanu zdrowia pacjenta, w tym diagnozy, wyniki badań będą zapisane na indywidualnym internetowym koncie pacjenta i będą podlegać aktualizacji.

Jeszcze w marcu taki pilotażowy system ma rozpocząć działanie w 10 miastach w Polsce, a do połowy 2014 r. ma on zacząć działać w całej Polsce. Gazeta wątpi by wszystko potoczyło się zgodnie z planem.

„Na razie internetowe konto pacjenta będą mogli założyć mieszkańcy Gdańska, Grudziądza, Jaworzna, Krakowa, Leszna, Milicza, Warszawy-Żoliborza, Wrocławia, Zgorzelca oraz Zielonej Góry. Na koncie oprócz historii choroby, skierowań, recept czy terminów wizyt będzie można też zapisywać harmonogram przyjmowania lekarstw etc. To wszystko jednak będzie miało sens, jeżeli znajdą się również lekarze, którzy będą te dane tam wpisywać” – podkreśla DGP.

Sukces jednak może nie być duży.

„Poprzedni pilotaż, który był robiony w Krakowie (wtedy tylko dla pacjentów diabetologicznych), pokazał, że zainteresowanie projektem ze strony placówek medycznych było minimalne. Zgłosiło się kilka”.

Lekarze wskazuję na wiele jego wad.

„Pomysł jest dobry, ale jak na razie mocno czasochłonny dla lekarza. Nie można podłączyć do tego konta pliku w formacie PDF i musimy ręcznie przepisywać wszystkie dane, np. z pomp insulinowych. Pacjenci też rzadko z niego korzystają” – mówi prof. Tomasz Kulpa z Kliniki Chorób Wewnętrznych krakowskiego szpitala.

Celem obecnego pilotażu jest  sprawdzenie, jak działa połączenie IKP z e-receptą.

„Zasada jest prosta: lekarz na koncie pacjenta wypisuje receptę, a chory w aptece pokazuje jedynie dowód. Kiedy farmaceuta go zeskanuje, na ekranie pojawia się lista przepisanych leków. Jeżeli pacjent je kupi, ta informacja pojawi się również na jego koncie – pisze DGP.

Problemem w pełnym wdrożeniu systemu jest prawo.

„Problem w tym, że w trakcie pilotażu pacjenci i tak będą zmuszeni – oprócz dowodu – pokazywać również papierową wersję z podpisem lekarza. Powód jest prosty: nadal nie zmieniono prawa, które umożliwiałoby zakupy jedynie w wersji elektronicznej. Te uciążliwości i obawy o niewielkie zainteresowanie pilotażem także placówek medycznych i aptek skłoniły Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia do zachęcania pacjentów, lekarzy i aptekarzy do brania w nim udziału rozdawaniem nagród. Każda z tych grup może liczyć m.in. na trzy iPady” – napisał Dziennik Gazeta Prawna.

Wdrożenie projektu kosztuje 712 mln zł.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna/opr. Jas

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych