UOKiK: Ustalanie cen przez związek przedsiębiorców to naruszenie konkurencji
Związek przedsiębiorców nie może ustalać cen oferowanych przez swoich członków, takie działanie stanowi naruszenie konkurencji - podał UOKiK. Urząd nałożył karę na Związek Polskich Ośrodków Leczenia Niepłodności i Wspomagania Rozrodu w wys. ponad 13 tys. zł.
Urząd wydał decyzję, w której stwierdził niedozwolone działania stosowane przez Związek Polskich Ośrodków Leczenia Niepłodności i Wspomagania Rozrodu (ZPOLNiWR). Jest to organizacja, która na zasadzie dobrowolności zrzesza podmioty udzielające świadczeń medycznych. Związek - jak podał UOKiK - ustalał ceny składane przez zrzeszonych w nim przedsiębiorców w konkursie Ministerstwa Zdrowia na wybór realizatorów programu zdrowotnego Program - Leczenie Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego (in vitro) na lata 2013-2016.
UOKiK podkreślił, że prawo ochrony konkurencji zakazuje ustalania cen towarów lub usług przez związki przedsiębiorców - np. stowarzyszenia, izby branżowe czy samorządy zawodowe. Niedozwolone porozumienia mogą mieć formę uchwał, dokumentów lub nieformalnych rozmów czy korespondencji - wyjaśnił.
"Zebrane w postępowaniu antymonopolowym informacje i dowody wskazują, że wytyczne, zalecenia i rekomendacje w zakresie cen ofertowych były przekazywane na spotkaniach Związku oraz poprzez korespondencję elektroniczną" - wskazał.
Urząd podał, że podmioty zrzeszone w ZPOLNiWR stanowiły większość oferentów. "Koordynacja działań wyeliminowała ryzyko, że zaproponowana wysokość cen będzie miała wpływ na wybór oferentów. Nie znając działań innych przedsiębiorców, mogliby zaproponować niższe stawki. Tym samym porozumienie mogło wpłynąć na konieczność przeznaczenia większej ilości środków publicznych przez Ministerstwo Zdrowia" - zaznaczył.
Za naruszenie prawa konkurencji UOKiK nałożył na Związek Polskich Ośrodków Leczenia Niepłodności i Wspomagania Rozrodu karę finansową w wysokości ponad 13 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
(PAP)